• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzetgroei van 16.4 procent voor Ted Baker

Omzetgroei van 16.4 procent voor Ted Baker

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Brits luxe merk Ted Baker heeft het financiële jaar 2016 positief afgesloten. De groep zag een groei van 16.4 procent in de omzet en ook de winst (voor belastingen) steeg met 12.1 procent.

Oprichter en CEO van het merk Ray Kelvin is dan ook uiterst positief in een statement: “Ik ben erg blij om weer een jaar van vooruitgang te melden voor Ted Baker op het gebied van expansie als een wereldwijd lifestyle merk.” Hij noemt de positieve ontvangst van de Spring/Summer-collectie en een heldere strategie voor groei in huidige en nieuwe markten als een goede voorbode voor het komende jaar.

Het bedrijf draaide een omzet van 531 miljoen pond (616 miljoen euro) in het afgelopen financiële jaar tegenover een omzet van 456 miljoen pond (529 miljoen euro) het jaar daarvoor. De brutowinst steeg naar 65.8 miljoen pond (76.3 miljoen euro).

Groot-Brittannië en Europa blijven grootste markt voor Ted Baker

Waar het merk wil gaan investeren in nieuwe markten, blijft de thuismarkt Groot-Brittannië en Europa de belangrijkste. Ze behaalde hier een lichte groei van 10.7 procent en een omzet van 279 miljoen pond (323 miljoen euro).

De grootste groei op het gebied van retailverkoop zag het Britse merk in de Verenigde Staten en Canada, iets meer dan 28 procent. De omzet tikte daar 103 miljoen pond aan (119 miljoen euro).

Verkoop via groothandel gingen omhoog met 20.9 procent naar 130 miljoen pond (124 miljoen euro). Dit is vooral te wijten aan goede resultaten in Groot-Brittannië meldt het bedrijf, maar ook Noord-Amerikaanse groothandel stuwt de groei in 2016.

De grootste groei over alle segmenten was te zien bij e-commerce van het merk. Online verkoop doet het goed met een stijging van 35.1 procent. Het aandeel van de e-commerce in de totale verkoop ligt nu net iets onder de 20 procent met een bedrag van 72 miljoen pond (83 miljoen euro).

’Meer brand awareness doel voor Ted Baker in nieuwe markten

Het bedrijf is van plan om brand awareness te vergroten in nieuwe markten, in het bijzonder de Aziatische markt. Het merk is daar al aanwezig in Tokyo, waar de winkel op een nieuwe locatie gevestigd is de afgelopen tijd, maar wil uitbreiden met een winkel in Shanghai.

De eerste Nederlandse Ted Baker Outlet wordt ook een feit. Dit meldt het bedrijf in het jaarlijkse rapport. De outlet zal gevestigd zijn in Roermond. Daarnaast breidt het merk in Europa ook uit met een eigen winkel in Parijs en Oxford.

Beeld: Ted Baker Facebook

Ted Baker