(advertentie)
(advertentie)

Het gaat goed met de Fast Retailing Group. Het moederbedrijf van onder andere Uniqlo, GU, Theory en J Brand maakte in het boekjaar 1 september 2016 tot en met 31 augustus 2017 een omzet van 1,8619 biljoen Japanse yen (14 miljard euro, een stijging van 4,2 procent) en een winst van 176,4 miljard Japanse yen (1,34 miljard euro, een stijging van 38,6 procent).

Deze sterke winsstijging heeft de holding vooral te danken aan de prestaties van Uniqlo International. De Japanse modeketen maakte in 2017 een omzet van 708,1miljard Japanse yen (5,36 miljard euro) en verdubbelde de winst tot 73,1 miljard Japanse yen (554 miljoen euro). Volgens het bedrijf komt dit door betere kortingen in de individuele operaties, door kostenbesparing en de halvering in het exploitatieverlies in Uniqlo USA.

Daling omzet Uniqlo Europe

Vooral Uniqlo Zuid-Oost Azië en Oceanië boekten goede resultaten. Het uitgebreide assortiment poloshirts, T-shirts en andere kernproducten plus producten die speciaal voor die regio zijn ontworpen zorgden voor een hogere winst. Het bedrijfsresultaat van Uniqlo Europe daalde licht door de opening van twintig nieuwe winkels. Vooral in Frankrijk en Rusland zorgde dit voor hogere kosten. In September 2017 opende Fast Retailing zijn eerste winkel in Barcelona.

Lees ook: Omzetstijging van 8,9 voor moederbedrijf Uniqlo

Lees ook: Uniqlo opent Europees distributiecentrum in Nederland