Intersport Duitsland ziet omzet stijgen ondanks terughoudende consument
bezig met laden...
Ondanks de terughoudende houding van consumenten is de situatie bij Intersport Duitsland voorzichtig verbeterd. In de eerste helft van het jaar steeg de omzet licht ten opzichte van vorig jaar, meldt directeur Alexander von Preen aan het Duitse persbureau DPA. Vooral de webshop deed het goed, met een omzetgroei van 17 procent. Intersport wil ook dit jaar blijven groeien, ondanks een moeilijke markt: “We liggen goed op schema,” aldus Von Preen.
Het boekjaar van Intersport Duitsland loopt van oktober tot en met september. In het boekjaar 2023/24 behaalden de aangesloten Intersport-winkels een omzet van 3,46 miljard euro – één procent lager dan het recordjaar ervoor. Toch presteerde Intersport beter dan de sportmarkt als geheel, waardoor het marktaandeel steeg. Winstcijfers zijn niet bekendgemaakt.
Groei en uitbreiding in Duitsland
Intersport noemt zichzelf de grootste sportwinkelketen van Duitsland. De organisatie bestaat uit zo’n 700 zelfstandige ondernemers met samen meer dan 1.400 winkels, waarvan ruim 400 onder de naam Intersport opereren.
De ambitie is fors: in 2030 wil Intersport de omzet hebben verdubbeld naar zo’n 6 miljard euro, goed voor een marktaandeel van ruim 30 procent. Om dat te bereiken mikt de groep op een jaarlijkse groei van meer dan 5 procent. In eerdere jaren werden deze doelen al ruimschoots overtroffen.
Ook op winkelvlak wordt flink uitgebreid. Tot 2030 wil Intersport minstens 100 nieuwe winkels openen in Duitsland. De helft van dat doel wordt waarschijnlijk dit najaar al gehaald. “Ik verwacht zelfs dat we dit streefdoel nog zullen verhogen,” zegt Von Preen, zonder exacte aantallen te noemen.
Steeds vaker richt Intersport zich op zogeheten premiumstores – grote winkels van meer dan 3.000 vierkante meter. Daarvan zijn er inmiddels zes, waaronder recent geopende vestigingen in Mülheim-Kärlich (bij Koblenz) en Augsburg. Tot eind 2026 komen er waarschijnlijk nog minstens vijf bij.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.