• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Ondanks winstdaling in derde kwartaal: Kontoor Brands verhoogt opnieuw de jaarprognoses

Ondanks winstdaling in derde kwartaal: Kontoor Brands verhoogt opnieuw de jaarprognoses

Het Amerikaanse kledingconcern Kontoor Brands Inc. behaalde in het derde kwartaal van boekjaar 2025 opnieuw een verrassend sterke omzetstijging, dankzij de overname van outdoor-specialist Helly Hansen. Eenmalige lasten leidden echter tot een aanzienlijke winstdaling. Gezien de onverwacht sterke resultaten verhoogde het bedrijf zijn jaarprognoses opnieuw.

Volgens een maandag gepubliceerd tussentijds rapport bedroeg de groepsomzet in de periode van juli tot september 853,2 miljoen Amerikaanse dollar (740,8 miljoen euro). Dit was een stijging van 27 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

De omzet van het merk Wrangler steeg met 2 procent naar 471,2 miljoen Amerikaanse dollar, terwijl die van het label Lee met 8 procent daalde naar 186,7 miljoen Amerikaanse dollar. Nieuwkomer Helly Hansen, waarvan de overname begin juni werd afgerond, droeg in het afgelopen kwartaal 185,9 miljoen Amerikaanse dollar bij aan de groepsomzet.

Eenmalige lasten drukken de winst

De operationele winst daalde met 35 procent naar 63,9 miljoen Amerikaanse dollar. Dit kwam door eenmalige lasten, die voornamelijk bestonden uit herstructureringskosten en kosten voor de overname en integratie van Helly Hansen. Gecorrigeerd voor bijzondere posten steeg het bedrijfsresultaat volgens het bedrijf echter met 14 procent naar 122 miljoen Amerikaanse dollar. De gerapporteerde nettowinst daalde met 48 procent naar 36,9 miljoen Amerikaanse dollar (32,1 miljoen euro).

Scott Baxter, de CEO, voorzitter en president van het concern, toonde zich tevreden met de huidige cijfers. “Onze resultaten voor het derde kwartaal overtroffen de verwachtingen, wat te danken is aan de kracht van ons uitgebreide merkenportfolio, de stijging van de brutomarge en de operationele uitvoering”, zei hij in een verklaring. De omzet en winstgevendheid van Helly Hansen ontwikkelden zich daarbij opnieuw ‘beter dan verwacht’.

Het management verhoogt de winstprognoses verder

Op basis van de recente ontwikkeling verhoogde het management opnieuw zijn omzetprognose voor het hele boekjaar. Er wordt nu een omzet verwacht ‘aan de bovenkant’ van de eerdere prognose van 3,09 tot 3,12 miljard Amerikaanse dollar.

Het doel voor de gecorrigeerde operationele winst, die voorheen op 443 miljoen Amerikaanse dollar lag, is verhoogd naar 449 miljoen Amerikaanse dollar. Dat zou een groei van 18 procent betekenen ten opzichte van het voorgaande jaar. De gecorrigeerde winst per aandeel zal naar verwachting met 12 procent stijgen naar 5,50 Amerikaanse dollar. Eerder was 5,45 Amerikaanse dollar voorspeld.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.


OF LOG IN MET
Helly Hansen
Kontoor Brands
Lee
Wrangler