• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Online bestedingen stijgen naar 12,5 miljard euro in eerste halfjaar

Online bestedingen stijgen naar 12,5 miljard euro in eerste halfjaar

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

De online uitgaven in Nederland zijn in de eerste zes maanden gestegen met 9 procent naar 12,5 miljard euro. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. In het halfjaar werden er 124,9 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 6 procent. Naar verwachting komt aan het einde van het jaar het totale bedrag neer op 25,9 miljard euro.

7 miljard euro werd uitgegeven aan producten en 5,5 miljard aan diensten. In het eerste half jaar telde Nederland in totaal 12,9 miljoen online kopers. Het bedrag dat mensen online besteden nam toe met 8 procent en het aantal aankopen per online koper steeg met 6 procent de eerste zes maanden van 2019. De categorie schoenen & personal lifestyle zag de omzet toenemen met 21 procent. Het aantal aankopen in die categorie steeg met 32 procent. De online omzet in de categorie kleding steeg met 15 procent, zo blijkt uit de cijfers.

Online bestedingen stijgen met 9 procent in eerste halfjaar

Smartphones worden steeds populairder voor online aankopen. Zo is 22 procent van de online aankopen in het tweede kwartaal gedaan met een telefoon, waar dit vorig jaar in hetzelfde kwartaal nog maar 15 procent was. 37 procent van online kopers doet inmiddels aankopen via zijn of haar smartphone. Laptops blijven nog steeds de belangrijkste manier om een aankoop te doen 48 procent van de shoppers gebruikt een laptop. Nog maar 29 procent gebruikt een desktop, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.

Thuiswinkel verwacht dat aan het einde van het jaar 259,7 miljoen online aankopen zijn gedaan. De omzet wordt verwacht rond de 25,9 miljard euro. In het eerste halfjaar maakte de online markt 27 procent uit van de totale markt, terwijl dit in het eerste half jaar van 2018 nog maar 25 procent was. De aankoop van diensten wordt het meest online gedaan, namelijk 80 procent van al deze bestedingen gebeuren via het internet. Bij producten ligt dit percentage in het eerste halfjaar veel lager. Namelijk maar 18 procent van de aankopen van producten zijn online gedaan.

Beeld: unsplash

E-commerce
online bestedingen
Thuiswinkel Markt Monitor