“Op lange termijn niet winstgevend”: Deichmann stopt met modeketen Onygo
bezig met laden...
De modeketen Onygo, die onderdeel is van het bedrijf Deichmann SE, staat op het punt van sluiten. Het moederbedrijf, waar ook Van Haren onder valt, had eind augustus al ‘met grote spijt’ besloten om de bedrijfsactiviteiten van Onygo ‘uiterlijk op 31 augustus 2024’ te staken, verklaarde een woordvoerder van het bedrijf dinsdag op verzoek van FashionUnited. Eerder berichtte het Duitse vakblad Schuhkurier al over de beslissing in haar online editie.
"Ondanks aanzienlijke en jarenlange investeringen, ook tijdens en na de coronapandemie, hebben we ons helaas moeten realiseren dat ons bedrijfsmodel, dat gericht is op een jonge modieuze klant, op de lange termijn helaas economisch niet levensvatbaar is", luidde de verklaring van Deichmann. Het overeenkomstige marktsegment wordt 'gedomineerd door zeer sterke en internationale ketens'. Deze zijn beter in staat om te gaan met de aanhoudend ongunstige omstandigheden in de modebranche dan ‘minder vraaggestuurde concepten die nog niet zo lang op de markt zijn, zoals Onygo’.
Sluiting van Onygo treft zo’n 280 werknemers
Onygo is sinds de oprichting in 2016 snel gegroeid en heeft momenteel 28 vestigingen. Volgens het moederbedrijf is het nu onderhandelingen gestart met de verhuurders om 'de concrete sluitingsdata van de afzonderlijke verkooppunten vast te stellen'. Volgens Deichmann worden in totaal 280 werknemers getroffen door de sluiting van de winkelketen.
Met het oog op de financiële ontwikkeling van Onygo gaf, 'na een uitgebreid onderzoek van de meest uiteenlopende opties', de verantwoordelijkheid voor het hele concern uiteindelijk de doorslag voor de beslissing: "In het belang van ons hele personeelsbestand is het echter onze ondernemersplicht om bij twijfel ook verliesgevende bedrijfsmodellen te beëindigen, zodat we ons kapitaal kunnen richten op economisch levensvatbare bedrijfsonderdelen", legde de woordvoerder van Deichmann uit. "Hoe belangrijk het is om het bedrijf op een sterke en crisisbestendige manier te positioneren, hebben we onlangs tijdens de crisis bewezen.”
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.DE. Vertaling en bewerking door Sylvana Lijbaart.