• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Op zoek naar contactgegevens van webwinkels? Ze zijn vaak slecht vindbaar, concludeert de Consumentenbond

Op zoek naar contactgegevens van webwinkels? Ze zijn vaak slecht vindbaar, concludeert de Consumentenbond

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Credits: Aygin Kolaei voor FashionUnited

Bedrijven zijn sinds 2022 verplicht om een e-mailadres en een telefoonnummer voor klanten op hun website te vermelden. En dat op een logische en goed vindbare plaats. Uit onderzoek van de Consumentenbond lijkt slechts 37 van de 100 onderzochte websites dat te doen en overtreden daarmee massaal de regels.

Zo’n 46 onderzochte webshops hebben wel een telefoonnummer, maar geen e-mailadres. Deze is vaak verstopt in de algemene voorwaarden. Een onlogische plek en dus niet toegestaan, meldt de Consumentenbond. Diverse webwinkels, zoals AliExpress, Veepee, Etsy en Whish, vermelden wel een telefoonnummer maar nemen niet op.

Bij webwinkels zoals AliExpress, Amazon, en Nike ontbreekt een e-mailadres. Wanneer de Consumentenbond deze bedrijven vraagt om opheldering, wordt er niet gereageerd. Amazon, Ebay en Shein hebben hun website niet voorzien van een telefoonnummer.

Bij veel gecontroleerde webwinkels moesten de onderzoekers wat moeite doen om contactgegevens te achterhalen. Zo moet men bij Hema bijvoorbeeld met een chatbot corresponderen op een buitenlandse, in dit geval een Belgische, website.

Consumentenbond
E-commerce