Het Zwitserse luxe concern Richemont gaf een tweede winstwaarschuwing nadat de luxe horlogesector met een verdere groeistagnatie te maken kreeg in de eerste helft van het lopende boekjaar. De koers daalde als gevolg met 4 procent.

Het moederbedrijf van merken als Cartier, IWC, Montblanc en Chloé zag de omzet in de eerste vijf maanden van het boekjaar met 14 procent dalen ten opzichte van vorig jaar. Richemont zei dat het voor het eerste halfjaar een operationele winstdaling van 45 procent verwacht.

”Wij zijn van mening dat het huidige ongunstige klimaat als geheel zich niet op korte termijn zal herstellen,” zei het bedrijf, hoewel voorzitter Johann Rupert positiever is over de lange termijn. Tijdens de algemene jaarvergadering van het concern in Genève zei hij vertrouwen te hebben in de kansen voor luxe goederen op lange termijn. Hoewel andere sectoren te maken hebben met een overvloed aan luxe artikelen, verkeert Richemont in gezonde staat met ‘een sterke balans en topmerken’, aldus Rupert.

Volgens het bedrijf daalde de omzet in Europa, met name in Frankrijk, als gevolg van minder toerisme veroorzaakt door de angst voor terroristische aanslagen. Groei in China en Korea werd ondermijnd door aanhoudende zwakte in Hongkong en Macau, waar het bedrijf voorraad terugkoopt. Ook in Japan daalde omzet fors, mede door de kracht van de yen die de uitgaven van toeristen drukte.

De omzet daalde ook in Noord- en Zuid-Amerika, maar de daling was minder scherp dan in andere regio’s. In het Verenigd Koninkrijk steeg de omzet dankzij de verzwakking van de pond na het besluit van het land om de EU te verlaten.

De merken Montblanc, Chloé, Azzedine Alaïa en Peter Millar rapporteerden wel een omzetgroei.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN