Otto Group verzendt bestellingen met biologisch afbreekbare verpakkingen in 2024
bezig met laden...
Als het om duurzame alternatieven van verpakkingen gaat, heeft de mode-industrie het maar zwaar. Het is namelijk lastig om een plastic alternatief te vinden dat beschermt tegen viezigheid en die bestand is tegen alle weersomstandigheden. Het vraagt nogal wat inspanningen.
Online warenhuis Otto waagt zich aan de zoektocht en werkt daarvoor samen met de Duitse start-up Traceless. Samen ontwikkelden zij een verpakking die volledig is gemaakt van plantaardig materiaal en dus kan worden gecomposteerd.
Consumenten kunnen, na het openen van de bestelling, de verpakking bij wijze van spreken dus gewoon in de tuin gooien. Binnen twee maanden zou de verpakking verdwenen moeten zijn.
Enkele weken geleden zou er een grote pilot van start gaan, maar door interne testen bleek de verpakking toch onverwachte moeilijkheden met zich mee te brengen. Otto en Traceless besloten wat meer tijd in de ontwikkeling te besteden, waarna een nieuw prototype werd ontwikkeld en getest. Die test was veelbelovend, waardoor Otto nu plant om vanaf volgend jaar bestellingen te verzenden met biologisch afbreekbare verpakkingen.