Otto Group: Winst overtreft verwachtingen, omzet About You verdubbeld
bezig met laden...
De Otto Group heeft het financiële jaar 17/18 positief afgesloten zo blijkt uit de gerapporteerde jaarcijfers. De winst overtrof met een groei van 11 procent de verwachtingen van de groep. Eerder dit jaar meldde de groep al dat de omzet van de ‘digitale retail’ van het bedrijf met 10,9 procent was toegenomen naar 7,9 miljard euro.
Volgens voorzitter van de Otto Group, Alexander Birken, heeft de groep betere vooruitgang geboekt dan verwacht. Het bedrijf wil in 2022 een omzet behalen van 17 miljard euro. Dit jaar behaalde de groep een omzet van 13,6 miljard euro dankzij een groei van 6,7 procent. “We hebben met succes alle grenzen verlegd in de strategie - culturele verandering, innovatie, relevantie voor de klant, en economisch succes - en hebben vereisten gecreëerd voor verdere duurzame groei,” aldus Birken in het rapport.
Voor het achtste jaar op een rij groeide de omzet van het merk Otto. Het merk behaalde een omzet van bijna 3 miljard euro door een groei van 8,5 procent. Het relatief nieuwe platform About You zag de omzet meer dan verdubbelen dankzij een groei van 110 procent. Het platform behaalde een omzet van 283 miljoen euro. Bij Bonprix bleef de omzet nagenoeg gelijk op 1,561 miljard euro, de groep heeft dan ook als doel om in het huidige financiële jaar het merk weer op het pad naar winstgroei te zetten. Naast About You, Otto en Bonprix heeft de groep ook nog de The Witt Group, Crate and Barrel, The Eos Group en The Hermes Group in het portfolio.
Beweeg over de grafiek om meer te weten te komen.
Winst Otto group overtreft verwachtingen in FY17/18
Duitsland blijft de allergrootste markt voor de Otto Group zo blijkt uit het jaarrapport. Het thuisland van de groep behaalde een omzet van 8,26 miljard euro. Europa (exclusief Duitsland en Rusland) leverde een omzet 2,9 miljard euro. Noord-Amerika vormt met een omzet van 1,8 miljard euro de derde markt van de Otto Group. In Rusland bedroeg de omzet 323 miljoen euro, in Azië kwam dit neer op 191 miljoen euro.
“In het afgelopen jaar hebben we een goede basis gelegd voor verdere investeringen naast winstgevende groei op de lange termijn en we zullen deze strategie met discipline vervolgen. In het huidige financiële jaar van 2018/19 verwachten we omzetgroei rond de 5 procent op vergelijkbare basis en een operationeel resultaat dat de cijfers van het afgelopen jaar weerspiegelt,” aldus Birken.
Beeld: Otto Group website