Overname Britse Browns door Farfetch
bezig met laden...
Farfetch.com
Het betreft een ongebruikelijke overname. Farfetch heeft geen fysieke winkel, terwijl Browns al 45 jaar succes boekt als een van de meest vooruitstrevende en luxe multi-brandboetieks van Londen. De winkel werd in de jaren 70 opgericht door het echtpaar Burstein en zoon Simon is de huidige CEO van het bedrijf.
Farfetch heeft echter grootste plannen voor Browns. In een interview met WWD zei Farfetch oprichter en CEO José Neves dat men over vijf of tien jaar anders zal winkelen. “Het zal niet slechts online zijn. Wij geloven dat er een naadloze fusie van online en fysiek winkelen zal ontstaan. Browns is de perfecte partner voor deze evolutie.”
Farfetch is van plan de online activiteiten van Browns uit te breiden, terwijl het de winkel aan South Molton Street in Londen zal gebruiken als een soort laboratorium waarin geëxperimenteerd wordt met online en fysiek winkelen.
Hoewel Farfetch voor 100 procent eigenaar zal zijn van Browns zal oprichtster Joan Burstein aanblijven als erevoorzitter van de winkel. Simon Burstein en zijn zuster Caroline, die momenteel creatief directeur is van de boetiek, zullen als adviseurs fungeren. Het nieuwe Browns zal als aparte entiteit worden aangestuurd doo de nieuwe CEO Holli Rogers, voorheen modedirectrice van de luxesite Net-a-porter.com.
Farfetch werd in 2008 in het leven geroepen door Neves, die een manier zag om onafhankelijke, multi-brand modewinkels mondiaal beschikbaar te stellen via het internet. Zo verkopen winkels als Browns, L’Eclaireur in Parijs, Fivestory in New York en Kabinet in Amsterdam via de site. De consument kan de inhoud van de winkel via Farfetch bekijken maar bestelt en koopt direct bij de winkel zelf.