• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Perfectly Basics gaat rebranden naar PB

Perfectly Basics gaat rebranden naar PB

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |INTERVIEW

Perfectly Basics vierde afgelopen maand het koperen jubileum. Het online platform is still going strong na 12,5 jaar, maar er staan veranderingen op de planning voor het bedrijf. FashionUnited belde met mede-eigenaar Peter Blaas over de strategie en de toekomst van Perfectly Basics.

Achter de schermen is Perfectly Basics bezig met een rebranding van het platform. “We zijn de laatste jaren over de branding na gaan denken en we merken dat de naam Perfectly Basics niet altijd duidelijk is. Het platform is meer dan basics en aan zo’n naam zit je jaren vast,” vertelt Blaas tijdens een telefonisch gesprek. De nieuwe naam is een onderdeel van de meer gepersonaliseerde aanpak van Perfectly Basics, zo vertelt Blaas. “Trouwe klanten en onze medewerkers noemen ons heel vaak PB, bij de afkorting. We gaan vanaf het najaar de naam PB voeren.” De ondertitel bij de nieuwe naam zal nadruk leggen op ‘essential styles’, omdat het bij Perfectly Basics niet alleen draait om basics maar om essentials in de kledingkast. “In de mode heb je stijlen die ieder seizoen terugkeren, maar items die op dat moment trending zijn, zijn ook essentieel in je garderobe.” Maar, benadrukt hij, bij Perfectly Basics zijn dit wel kwalitatief hoogwaardige items die zijn ontworpen om meerdere seizoenen te dragen. Op dat gebied verandert er niks bij Perfectly Basics.

Hoe gaat het nu met Perfectly Basics?

Het portfolio van Perfectly Basics is ook aan verandering onderhevig. Het bedrijf focust zich meer op het fungeren als curator van een duurzame garderobe voor de klanten. Denk bijvoorbeeld aan vegan leren schoenen en tassen en kleding die ethisch verantwoord gesourced zijn in Europa. Online shoppen met een groenere visie, maar zonder in te hoeven leveren op het gebied van luxe en stijl. Blaas benadrukt dat duurzaamheid niet alleen draait om productie en de stoffen, maar ook over hoe lang een item meegaat. In het kader van verduurzaming, wil Perfectly Basics ook de sale schrappen. “We willen een eerlijke prijs voor een eerlijke product.” Het is een tendens die steeds vaker in de mode te zien is, bedrijven stappen meer en meer af van de eeuwige uitverkoop. “Het zal een keer tijd worden dat dit in de mode gebeurt,” voegt hij toe.

Naast de rebranding en de update van het portfolio, gebeurt er aan de achterkant van het platform ook een hoop. “Data biedt grote kansen en maakt het verschil voor online spelers,” aldus Blaas. Door middel van data wordt de klantbeleving persoonlijker gemaakt door in te spelen op het gedrag en de wensen van klanten. Daarnaast wordt de website geoptimaliseerd en veel processen worden geautomatiseerd. Zo hebben ze een directe terugkoppeling naar merken om automatisch voorraden aan te vullen. Ook wordt studiofotografie direct verwerkt via kunstmatige intelligentie. Door technische veranderingen wist het bedrijf de winst in 2018 te verdubbelen en het doel om jaarlijks 25 procent te groeien wordt in het eerste kwartaal van het huidige boekjaar al gehaald door de nieuwe implementatie van kunstmatige intelligentie, zo vertelt de mede-eigenaar. Door kosten te verminderen en op de winstmarge te letten groeit het bedrijf hard. “Het is de enige manier om als online platform het slagveld in de mode te overleven.”

Eigenaar Perfectly Basics werkt aan luxe online outlet

Alsof de vernieuwing bij Perfectly Basics nog niet genoeg is, wordt al anderhalf jaar gebouwd aan een luxe online outlet, zo vertelt Blaas. Het project zal los staan van PB en krijgt een eigen platform. “We doen dit om luxere producten een langer leven te geven en producten die tijdloos zijn op een ander platform aan te bieden [dan Perfectly Basics, red].” Blaas benadrukt dat het project wat naar achter geschoven is in de strategie van Perfectly Basics vanwege de vele ontwikkelingen bij PB.

Over Perfectly Basics: Het bedrijf werd in 2006 opgericht door Peter Blaas - van den Beemt en Birgit Van den Beemt-Blaas. De webshop focust op slow fashion. Het platform verkoopt onder andere Calvin Klein, Hugo, American Vintage, Ba&sh, Kyra & Ko, Petit Bateau, Plein Publique, I love Mr Mittens, Filippa K, Matt & Nat, Veja en See by Chloé.

Beeld: via Perfectly Basics

pb
Perfectly Basics