Positief eerste kwartaal voor Hema
bezig met laden...
Hema heeft in het eerste kwartaal van 2017 een goede start gehad. Het bedrijf behaalde 4.8 procent meer verkoop tot een totale omzet van 283,4 miljoen euro. Het EBITDA steeg met 11.4 procent naar een bedrag van 17,6 miljoen euro.
De omzet bij gelijk aantal winkels steeg met 2,7 procent. Daarbij zag de online verkoop van Hema een groei van 44 procent. Het aantal klanten die zich hebben aangesloten bij het loyaliteitsprogramma van Hema (genaamd ‘Meer Hema’) is inmiddels opgelopen naar 2,2 miljoen.
“We hebben een goede start gehad in 2017, ondanks het feit dat het eerste half jaar meestal een langzamere periode is voor retailers,” aldus Tjeerd Jegen, CEO van Hema, in een persbericht. “In het eerste kwartaal van het jaar, hebben we de groei in netto verkoop en verkoop bij hetzelfde aantal winkels doorgezet. Onze strategische initiatieven zijn de belangrijkste drijfveren achter de hogere verkoop.” Daarbij meldt Jegen dat de grootste groei in verkoop te zien was in huishoud-items en verzorgingsproducten samen met kleding.
Nederland bleef voor Hema de grootste markt met een netto omzet van 217,9 miljoen euro. De grootste groei zag de keten in Duitsland (4 procent) en Frankrijk (16.3 procent). Duitsland behaalde een omzet van 4 miljoen en Frankrijk een totaal van 22.7 miljoen euro.
Al langere tijd melden bronnen dat een verkoop van Hema voorbereid wordt achter de schermen. Begin juni meldden bronnen nog aan het Financieele Dagblad dat het verkoopproces deze zomer van start gaat door moederbedrijf Lion Capital. Vanuit Hema zijn deze berichten niet bevestigd.
Beeld: Facebook Hema