Positieve vooruitzichten dankzij resultaten Adidas en Reebok
bezig met laden...
In het afgelopen jaar zag Adidas de omzet met ruim 16 procent stijgen naar 16,9 miljard euro. De winst kwam uit op 640 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van bijna 30 procent. De resultaten waren voornamelijk te danken aan de dubbelcijferige groei bij Adidas en mid-single-digit resultaten bij Reebok. In 2015 steeg de brutomarge met 48,3 procent ten opzichte van een jaar geleden.
"2015 was een zeer succesvol jaar voor de Adidas Group. We bereikten al onze grote financiële doelstellingen en overtroffen onze aanvankelijke top- en bottom-line doelstellingen. Onze prestaties in 2015 zijn het perfecte voorbeeld van een succesvolle comeback in de sport. Als groep, zijn we vandaag sterker en beter in vorm dan ooit tevoren," zegt Herbert Hainer, CEO van de Adidas Group.
Tegenvallende resultaten in laatste kwartaal Adidas
Het laatste kwartaal van Adidas was minder rooskleurig; het sportmerk leed een verlies van 44 miljoen euro. De omzet steeg met 12 procent en met 15 procent bij wisselkoersen tot 4,1 miljard euro.
De omzet van Adidas steeg in het laatste kwartaal met 16 procent, dankzij aanhoudende omzetstijgingen met dubbele cijfers op de meeste markten, waaronder China. De prestaties van het merk waren vooral sterk in West-Europa en Noord-Amerika, met omzetstijgingen van 31 procent en 12 procent bij wisselkoerscorrecties.
Reebok zag de omzet in het laatste kwartaal met 5 procent stijgen dankzij goede resultaten in West-Europa, Zuid-Amerika en MEAA, evenals een sterke groei in China, waar de omzet meer dan verdubbelde in de laatste drie kwartalen. De omzet bij TaylorMade-Adidas Golf daalde met 15 procent, wat te wijten is aan de aanhoudende structurele ‘uitdagingen in de golfmarkt’. Maar ook het herstructureringsprogramma van de golfdivisie drukte de prestaties in het vierde kwartaal.
De verkoop van Adidas en Reebok bleef het meest groeien in West-Europa, China, Zuid-Amerika en MEAA, waarbij de omzet op iedere markt met dubbele cijfers steeg. In Europa steeg de omzet met 40 procent, met een double-digit omzetgroei in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Frankrijk en Spanje. Noord-Amerika en China zagen de omzet stijgen met respectievelijk 8 procent en 16 procent.
In de regio Rusland/CIS daalde de omzet in het laatste kwartaal met 16 procent, terwijl de omzet in Zuid-Amerika met 12 procent steef dankzij dubbele cijfers in de plus in Colombia, Argentinië, Peru en Mexico. Japan zag de omzet met 4 procent dalen, terwijl regio MEAA een omzetstijging boekte van 17 procent. Dat was voornamelijk te danken aan tweecijferige groei in Zuid-Korea, de Verenigde Arabische Emiraten, India, Turkije en Zuid-Afrika.
De verkoop voor andere bedrijfstakken daalde met 3 procent. Hoewel de omzet bij andere bedrijfstakken een double-digit groei zag, werd dat teniet gedaan door een daling met dubbele cijfers bij bij TaylorMade-adidas Golf en een lichte daling bij Reebok-CCM Hockey. De brutomarge steeg met 2,3 procent en de bruto winst van de groep steeg met 21 procent tot 1,96 miljard euro.
Adidas Group ziet omzet stijgen in 2015
De wisselkoerseffecten hadden een positief effect op de omzet. De groepsomzet over het gehele jaar steeg met 16 procent tot 16,9 miljard euro. De omzet van Adidas steef met 12 procent dankzij een dubbelcijferige omzetstijging in West-Europa, Groot-China, Latijns-Amerika en MEAA. De omzet van Reebok steeg met 6 procent ten opzichte van een jaar geleden. Dat was te danken aan de dubbelcijferige groei in West-Europa, China, Zuid-Amerika en MEAA. De omzet bij TaylorMade-adidas Golf daalde 13 procent als gevolg van daling van de omzet in alle markten, met uitzondering van Zuid-Amerika en MEAA.
De merken Adidas en Reebok groeiden op de meeste markten in 2015. De omzet in West-Europa steeg met 17 procent, gedreven door dubbelcijferige omzetgroei in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk en Spanje. De omzet in Noord-Amerika steeg met 5 procent. In China groeide de omzet met 18 procent, terwijl omzet in Rusland / CIS met 11 procent daalde. In Zuid-Amerika steeg de omzet met 12 procent, dankzij dubbelcijferige groei in Argentinië, Mexico, Chili, Peru en Colombia. In Japan bleef de omzet stabiel.
In de regio MEAA steeg de omzet met 14 procent dankzij dubbelcijferige groei in Zuid-Korea, de Verenigde Arabische Emiraten, Turkije, Israël en Australië. De omzet in ‘Andere activiteiten’ daalden met 3 procent. Bij Reebok-CCM Hockey werd een High-single-digit omzetstijging gerapporteerd en de dubbelcijferige omzetstijging in andere bedrijfstakken werd meer dan gecompenseerd door de daling van de omzet bij TaylorMade-adidas Golf.
Adidas en Reebok zorgen voor positieve vooruitzichten
In 2015 steeg de brutowinst voor de Adidas Group met 18 procent en de brutomarge steeg met 0,6 procentpunt tot 48,3 procent. De Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen zal de Adidas Group adviseren een verhoogd dividend van 1,60 euro uit te betalen aan de aandeelhouders tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering van aandeelhouders op 12 mei 2016.
In reactie op het komende jaar laat Hainer weten: “2016 zal een volgend succesvol jaar zijn in onze race om het beste sportbedrijf ter wereld te worden en om onze financiële ambities op lange termijn te halen. Onze orderboeken zijn al helemaal vol voor alle categorie”en en onze merken zijn er klaar voor om te shinen tijdens de grote sportevenementen dit jaar. Dat geeft onze het vertrouwen dat we weer zullen groeien dit jaar.” Hij kondigde eerder dit jaar al aan dat er meer geld geïnvesteerd zal gaan worden in marketing en dat producten sneller op de markten komen. Hierbij ligt de focus op sportschoenen.