• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Prada H1 omzet daalt 15 procent, past prijzen aan

Prada H1 omzet daalt 15 procent, past prijzen aan

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Prada boekte voor het eerst sinds zijn beursgang in 2011 tijdens het afgelopen halfjaar een omzetdaling. Het Italiaanse modehuis zegt er alles aan te doen de marges te beschermen door prijzen aan te passen, kosten te drukken en nieuwe collecties te lanceren.

In het eerste halfjaar van het lopende boekjaar daalde de omzet met 14,8 procent naar 1,55 miljard euro, terwijl de nettowinst met 24 procent afnam naar 141,9 miljoen euro. De operationele winst daalde met 27 procent naar 231,7 miljoen euro.

In het kort:

  • Prada zag de omzet in H1 2016 met 14,8 procent dalen naar 1,55 miljard euro - de eerste daling sinds de beursgang in 2011
  • De omzet daalde in alle regio’s, behalve het Verenigd Koninkrijk.
  • Ook de omzet van lederwaren daalde met 22 procent.
  • Prada heeft besloten de prijzen van met name tassen te verlagen in een poging meer klanten aan te trekken.

De omzet daalde in alle regio’s, maar zag de grootste daling van 22 procent in het Verre Oosten, waar de markt in Hongkong nog steeds niet is hersteld. Ook in Europa daalde de omzet met 20 procent, vanwege minder toerisme uit angst voor verdere terroristische aanslagen. Alleen in het Verenigd Koninkrijk steeg de omzet dankzij de daling van de pond als gevolg van Brexit.

De omzet van lederwaren, eens het paradepaardje van het merk, daalde met 22 procent. Prada lanceerde al een reeks nieuwe tassen, maar dit heeft nog niet geleid tot meer omzet.

Poging tot herstel

Prada zet nu alles in op herstel door de kosten te drukken en de omzet te optimaliseren. Zo heeft het Milanese modehuis besloten de prijzen voor met name tassen te verlagen in een poging meer klanten aan te trekken. Tot voor kort concentreerde het merk zich op tassen van boven de 2.000 euro , maar heeft nu besloten ook aandacht te besteden aan minder dure tassen. “We moeten aandacht besteden aan alle prijscategorieën,” zei Stefano Cantino, hoofd marketing van Prada.

Prada heeft in de afgelopen maanden de kosten getracht te verlagen door minder geld uit te geven aan advertenties en sales, maar realiseert zich nu dat het ook met zijn tijd mee moet om een jonger publiek aan te trekken. Het merk heeft zich lange tijd verzet tegen online verkoop, maar heeft hier verandering in gebracht door online actief te worden met verkoop via luxe sites als Net-a-porter en MyTheresa.

Volgens Prada voorzitter Carlo Mazzi wil het bedrijf in de komende drie jaar de online omzet ieder jaar verdubbelen. Er zal ook voor eind 2017 een e-commerce platform komen in China, Hongkong en Singapore. Volgens Luca Solca, analyst bij Exane BNP Paribas, vertegenwoordigt de omzet uit online activiteiten momenteel slechts 2 procent van de totaalomzet.

Prada is ook van plan zijn winkelnetwerk aan te passen. Zo zullen winkels op minder goede locaties worden gesloten, terwijl bestaande boetieks op A1 locaties zullen worden verbouwd en verbeterd.

Het bedrijf verwacht dit jaar nog opnieuw te kunnen groeien.

Foto: Pradagroup.com
Prada