• Home
  • Nieuws
  • Business
  • PrettyLittleThing snelst groeiende online moderetailer

PrettyLittleThing snelst groeiende online moderetailer

Door Esmee Blaazer

30 jun. 2017

Het in Manchester gevestigde bedrijf PrettyLittleThing (PLT) is uitgeroepen tot snelst groeiende online moderetailer. Data van Hitwise, een consumenten databedrijf uit New York, laat zien dat PrettyLittleThing's sales met 400 procent is gegroeid in de twaalf maanden tot februari 2016, in vergelijking met dezelfde periode en jaar eerder. Het verkeer op de website steeg met maar liefst 663 procent sinds 2014.

PrettyLittleThing werd opgericht in 2012 door de broers Umar en Adam Kamani. De online moderetailer verwierf bekendheid door 'social influencers' als Kylie Jenner, een telg uit de Kardashion-familie. PLT biedt 'betaalbare damesmodecollecties' en richt zich op consumenten tussen 18 en 25 jaar.

"Snelheid is een essentieel onderdeel van het succes bij PLT," verklaart Umar Kamani tegen BDaily. "We hebben een extreem getalenteerd team dat zich bezigt houdt met de laatste trends en ervoor zorgt dat we binnen een paar dagen nieuwe items aan de site toe kunnen voegen."

Kamani: "De PLT klant is constant op zoek naar de perfecte jurk voor een avond uit en onze betaalbare prijskaartjes zorgen ervoor dat ze hun garderobe up to date kunnen houden - zelfs met een klein budget," aldus de PLT uitvoerend directeur.

"Door relaties aan te gaan met beroemdheden zijn reality sterren ambassadeurs geworden van het merk. Dat heeft gezorgd voor massa-bekendheid van PLT, zowel in het Verenigd Koninkrijk als overzee. Ik heb er vertrouwen in dat ons bedrijf exponentiële verder zal groeien in de komende jaar, als we nieuwe markten wereldwijd gaan betreden."

Volgens cijfers van HitWise groeide de fast fashion industrie met 21 procent in de laatste drie jaar, door de opkomst van sites zoals Boohoo en PrettyLittleThing.

PLT werd eind 2016 aangekocht door online gigant Boohoo.com. De Britse mode e-tailer betaalde 3.3 miljoen pond (3,75 miljoen euro) voor de overname. In heteerste kwartaal van 2017 noteerde Boohoo.com een omzetstijging van 106 procent op jaarbasis.

Snelheid het toverwoord: 'ultra-fast fashion'

Het begrip fast fashion is pas een paar decennia ingeburgerd. De term werd geplakt op modebedrijven die van snelheid hun expertise hebben gemaakt. Zij kunnen binnen enkele weken kledingstukken ontwerpen, produceren en distribueren. Bij hun winkels kan de consument voor relatief weinig geld een artikel kopen dat misschien maar zes weken eerder van de tekentafel is gerold. De fast fashionwinkels zijn populair. Zij draaien miljoenenomzetten en hebben duizenden filialen over de hele wereld. Inditex van winkelketens Zara, Massimo Dutti en Bershka, heeft deze bedrijfsvoering tot een kunst verheven.

En waar fast fashion al snel was, haalde het begrip 'ultra-fast fashion' in mei de internationale krantenkoppen. Een nieuwe generatie moderetailers, waaronder Asos, Boohoo en Missguided, hebben fast fashion nog sneller gemaakt. Deze online spelers hebben een korte en meest flexibele supply chains met een lead time van slechts een tot twee weken. Daarmee laten deze e-tailers Zara (met een leadtime van vijf weken) en H&M (met een lead time van zes weken tot negen maanden) achter zich, zo blijkt uit een rapport van Fung Global Retail & Technologie, uit mei 2017.

Over Boohoo.com

Boohoo.com werd in 2006 opgericht in Manchester. De online fast fashion gigant breidde zijn collectie uit met mannenmode (BoohooMAN strikte onlangs nog rapper Tyga, het ex-vriendje van Kyle Jenner voor een samenwerking), en kindermode. De groep beheert naast Boohoo.com en PrettyLittleThing ook Nasty Gal. Het e-commerce bedrijf richt zich op consumenten tussen de 16 en 30 jaar oud. Boohoo bedient elk jaar 5 miljoen klanten wereldwijd.