• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Primark Nederland onderzocht vanwege mogelijke greenwashing

Primark Nederland onderzocht vanwege mogelijke greenwashing

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|UPDATE
Credits: Courtesy of Primark

De Reclame Code Commissie gaat onderzoek doen naar claims van Primark Nederland, zo heeft de redactie van FashionUnited vernomen. Bij de commissie is een klacht binnengekomen over de reclame-uitingen van het bedrijf in de winkels en online. De klacht spreekt van greenwashing.

Een van de reclame-uitingen waarover de klacht gaat zijn de billboards van Primark waarop foto’s van kledingmakers te zien zijn. Deze foto’s zijn vergezeld door de woorden ‘opleidingen voor gelijkheid’ en ‘kansen voor iedereen’. Onderaan de poster staat in een kleiner lettertype vermeld dat Primark dit pas tegen 2030 wil aanpakken.

Laura van Gijn van De Roos Advocaten werkt onder andere aan de zaak. “Als je een claim doet met een bepaald voorbehoud zoals een streven, dan moet dit duidelijk uit de uiting zelf blijken. Disclaimers in slecht leesbare kleine lettertjes volstaan niet, zeker niet als de disclaimer tegenstrijdig is met de uiting zelf. Fundamenteler nog: Je mag niet misleiden. Je mag niet meer suggereren dan je werkelijk doet.”

Primark reageert schriftelijke aan FashionUnited over het nieuws: "Het lijkt erop dat de Reclame Code Commissie nog contact met ons opneemt over deze kwestie. Als zij dat doen spreekt het voor zich dat wij volledige medewerking verlenen. Wij zijn van mening dat duurzaamheidsclaims van retailers nauwkeurig en duidelijk moeten zijn. Daarom stellen we hoge eisen aan onszelf om ervoor te zorgen dat alle informatie die we aan klanten verstrekken over onze inspanningen op dit gebied feitelijk, transparant en waar mogelijk extern gevalideerd is. Wij houden ook rekening met verschillen en regelgeving binnen de markten waar we actief zijn. Mocht iets onduidelijk zijn staan we open voor een gesprek."

Greenwashing
Primark