Primark verdubbelt operationele winst in boekjaar 2024
bezig met laden...
Primark blijft het groeipad bewandelen. De retailer boekt opnieuw een omzet- en winstgroei, zo blijkt uit de jaarresultaten van het moederbedrijf Associated British Foods Plc. De operationele winst wordt zelfs ruim verdubbeld.
- Primark's omzet groeit met 6 procent tot 9,4 miljard pond.
- Operationele winst verdubbeld tot 1,1 miljard pond dankzij lagere kosten.
- Sterke groei in belangrijke markten zoals de VS en Centraal- en Oost-Europa, ondanks kostenverhogingen en investeringen.
De omzet van Primark groeit in boekjaar 2024 met 6 procent op basis van constante valuta naar 9,4 miljard pond (11,2 miljard euro). De Ierse retailer schrijft de groei toe aan ‘sterke prestaties in de belangrijkste groeimarkten’, zoals de Verenigde Staten en Centraal- en Oost-Europa.
De Noord-Europese markt, die Duitsland, Nederland, België en Oostenrijk omvat, harkt 13 procent van de omzet binnen. Deze afzetmarkt groeit met 6,1 procent. Het moederbedrijf voegt aan deze resultaten toe dat het zijn Duitse winkelportfolio heeft geherstructureerd - drie winkels sloten de deuren, drie winkels werden uitgebreid. De reorganisatie droeg bij aan een sterke like-for-like omzet in de overgebleven winkels, met een verbeterde verkoopdichtheid en winstgevendheid, zo is te lezen.
Ook het operationele resultaat zit in de lift. Hier weet Primark de winst ruim te verdubbelen; De Ierse retailer groeit met 53 procent naar 1,1 miljard pond operationele winst. De brutowinstmarge bedraagt 11,7 procent en groeit daarmee met 3,5 procent in vergelijking met boekjaar 2023.
Het margeherstel wordt volgens Associated British Foods Plc bereikt dankzij lagere materiaal- en vrachtkosten, en de annualisatie van prijsverhogingen. Aan de andere kant werd de groei tegengehouden door verhoging van loonkosten en een toename van de investeringen in digitale datamogelijkheden, technologie en merkmarketing. Primark zal zich dan ook blijven concentreren op de kostenoptimalisatie en efficiëntie, onder andere door het operationele winkelmodel, het introduceren van zelfscankassa’s en besparingen op energiekosten.