Puma heeft een positief financieel jaar achter de rug. Na wisselkoerseffecten werd een stijging in de omzet genoteerd van 14,5 procent, waarmee het sportmerk uitkwam op 1,04 miljard euro. Dat blijkt uit de financiële kwartaalcijfers die Puma vandaag presenteerde.

De totale verkoop van Puma in het financiële jaar 2017 steeg met ruim vijftien procent en kwam hiermee uit op 4,1 miljard euro. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat het merk de vier miljard-grens passeert. Puma rapporteert een winst van 135,8 miljoen, tegenover 62,4 miljoen in het jaar 2016. Voor het financiële jaar 2018 hoopt Puma op een verkoopstijging van tien procent.

Bjørn Gulden, CEO van Puma, is verheugd over de resultaten. “2017 was een sterk jaar voor Puma,” begint hij in het persbericht. “We zijn ook blij met het voorstel van Kering om hun zeggenschap over Puma terug te schroeven, Puma wordt dan een onafhankelijk opererende bedrijf, met een hoger percentage vrij verhandelbare aandelen (55 procent) en twee sterke aandeelhouders - Kering (16 procent) en Artemis (29 procent).”

Het nieuws volgt een maand nadat moederbedrijf Kering bekend maakte dat het haar meerderheidsbelang in Puma opgeeft. Kering kocht Puma in 2007, toen de groep slecht in de papieren zat. Sinds 2015 boekt het bedrijf sterkere resultaten. Afgelopen oktober verwachtte het bedrijf een omzetgroei tussen de 14 en 16 procent en een EBIT tussen de 235 en 245 miljoen. Mede dankzij de groei die Puma doormaakt dit jaar, gingen er al geruchten dat Kering de controle over Puma wilde opgeven. Kering-topman François Henri-Pinault gaf aan dat het bedrijf zich na de afsplitsing van Puma volledig wijdt aan de ontwikkeling van zijn luxemerken.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN