Puma start herstructureringsprogramma en schrapt banen
Sportartikelenconcern Puma SE start na aanzienlijke omzetdalingen een herstructureringsprogramma om weer op koers te komen. Op de korte en middellange termijn is het doel een kostenverlaging, zo meldt het bedrijf donderdag in Herzogenaurach. Hiervoor schrapt Puma tot eind 2026 nog eens 900 banen in de administratie. Bovendien staat een verkleining van het productassortiment en een vermindering van het aantal nieuwe artikelen per seizoen op de planning.
Puma concentreert zich hierbij op de categorieën voetbal, training en hardlopen, en op sportmode. De direct-to-consumer-activiteiten (eigen retail, e-commerce) moeten sterker groeien, aangezien Puma tot nu toe sterk afhankelijk is van de groothandel. Over het algemeen is Puma “te commercieel” geworden. Dit komt tot uiting in een verminderde aantrekkingskracht van het merk en een lagere distributiekwaliteit. Daarnaast kan het productaanbod zich niet onderscheiden in de markt. De nieuwe CEO, Arthur Hoeld, ziet 2026 als een overgangsjaar. Vanaf 2027 moet Puma weer een groeikoers inslaan.
In het derde kwartaal noteerde Puma verdere dalingen in omzet en resultaat. Onder de streep leed de lokale rivaal van Adidas verlies. Het concern bevestigt de in de zomer verlaagde prognose.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET