• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Puma verkoopt meer schoenen, maar rapporteert verlies

Puma verkoopt meer schoenen, maar rapporteert verlies

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Duitse merk Puma is tevreden over de eerste helft van het jaar. Het merk zag de omzet stijgen, voornamelijk doordat er meer sportschoenen over de toonbank zijn gegaan. Volgens het sportmodemerk verkochten de items in alle regio's waarin Puma actief is, beter.

De omzet in het tweede kwartaal van 2015 steeg met 18,5 procent naar 772,7 miljoen euro. De omzet in de categorie schoenen steeg met ruim 16 procent. In het eerste half jaar kwam de omzet uit op 1,6 miljard euro.

Puma had de afgelopen maanden wel last van negatieve wisselkoerseffecten en hogere kosten voor marketing. Gevolg: een nettoverlies van 3,3 miljoen euro in het tweede kwartaal. In het eerste half jaar daalde de winst voor aftrek van rente en belasting (Ebit) naar 44,3 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op -4,8 miljoen euro.

"We zagen verdere groei in het tweede kwartaal. Dat kwam vooral door een sterke groei in de verkoop van schoenen," zegt CEO Bjørn Gulden in een persbericht. "We hebben al eerder gezegd dat footwear belangrijk is voor ons en om Puma te laten groeien. De investeringen in nieuwe en innovatieve producten beginnen hun vruchten af te werpen."

Verlies van 4,8 miljoen euro voor Puma in eerste half jaar

Tien jaar geleden kwam Puma snel op als populair lifestyle- en modemerk, maar in de afgelopen jaren leed het sportmerk steeds meer verliezen. In 2013 introduceerde Bjørn Gulden Puma's nieuwe missie: om het snelste sportmerk ter wereld te zijn. Puma is voor 8 procent in handen van Kering. Het Franse modeconcern - ook eigenaar van luxe merken als Gucci, Balenciaga en Alexander McQueen - probeert van Puma al jaren een succesvol sportmodemerk te maken.

Kering
Puma