Ralph Lauren begint nieuwe boekjaar met omzetdaling van 65 procent
bezig met laden...
Evenals veel andere modebedrijven zag Ralph Lauren Corporation de omzet het afgelopen kwartaal dalen als gevolg van de coronacrisis. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde kwartaalcijfers van het bedrijf. De omzet van Ralph Lauren daalde met 65 procent naar 487 miljoen dollar (omgerekend 415 miljoen euro). De operationele kosten van het bedrijf waren dertig procent lager dan vorig jaar, mede dankzij personeelsverloven en huurverlagingen, maar de corporatie draaide evengoed verlies: het operationeel resultaat kwam uit op -168 miljoen dollar (-143 miljoen euro).
Volgens het modebedrijf was gedurende het eerste kwartaal het grootste deel van de winkels gemiddeld acht tot tien weken gesloten, met inzakkende verkoopcijfers tot gevolg. Vooral in de Verenigde Staten daalde de omzet sterk: met 77 procent naar 165 miljoen dollar (141 miljoen euro). In Azië, de grootste afzetmarkt van Ralph Lauren, zakte de omzet met 32 procent naar 172 miljoen dollar (147 miljoen euro), in Europa met 64 procent naar 121 miljoen dollar (103 miljoen euro). Waar de online omzet in de Verenigde Staten nauwelijks steeg, groeide deze in Europa en Azië met respectievelijk 44 en 68 procent in het eerste kwartaal als gevolg van de vele winkelsluitingen.
Voor het verdere fiscaal jaar verwacht Ralph Lauren dat “de financiële resultaten (...) negatief beïnvloed zullen worden door de pandemie en door het langzame herstel van de vraag.” Het bedrijf zegt verschillende scenario’s te hebben ontwikkeld om het bedrijf weer op groeikoers te brengen. Momenteel evalueert Ralph Lauren zijn operationele structuur voor de lange termijn om deze ‘aan te passen aan (zijn) strategische prioriteiten’, onder meer op het gebied van teamorganisatie, het merkenportfolio en de ecologische voetafdruk van het bedrijf.
Ralph Lauren Corporation is het moederbedrijf van onder meer Ralph Lauren Luxury, Polo Ralph Lauren, Club Monaco en Chaps.
Beeld: Ralph Lauren Corporation