Ralph Lauren snijdt in personeelsbestand
bezig met laden...
Zelfs de meest legendarische modemerken moeten hun personeelsbestand reduceren. Ralph Lauren begon halverwege mei met het terugdringen van zijn personeel, een percentage van 5 procent, of beter gezegd; 750 banen. Het is onderdeel van een nieuw business model. Het bedrijf verwacht dat het enkele maanden zal duren voordat de verschuiving naar het nieuwe business model helemaal van kracht is.
Met ingang van het vierde kwartaal (eindigend op 28 maart) had Ralph Lauren 25.000 medewerkers wereldwijd, bestaande uit 15.000 fulltimers en 10.000 parttimers. Na de ontslagronde halverwege mei is het nu onduidelijk hoeveel banen er nog zullen verdwijnen als gevolg van de invoering van het nieuwe business model. Veel posities verdwijnen als gevolg van redundantie van werktaken.
In een verklaring laat een woordvoerder van Ralph Lauren weten: “In overeenstemming met wat er in mei is gemeld bij de publicatie van resultaten, realiseert Ralph Lauren Corp. een nieuwe brand management structuur om de groei te maximaliseren en doelgerichte operatie en efficiënte financieren na te streven. We snijden daarom in het fulltime personeelsbestand. Het maken van dit soort beslissingen is moeilijk maar noodzakelijk, en onze nieuwe structuur creëert een platform voor winstgevende groei, die ons in staat stelt om onze wereldwijde merkaandelen te verbeteren en efficiënt te opereren.”
De structurele veranderingen begonnen al eerder in februari, nadat Ralph Lauren besloot een nieuw business model te realiseren om uiteindelijk 100 miljoen dollar te kunnen besparen. Uitgangspunt voor het nieuwe model is dat er een core managementteam komt dat zich focust op een specifiek merk van de Ralph Lauren Corp., om op deze manier voor een goede samenhang en unified brand messaging te zorgen. Volgens WWD zullen er zes brand groups komen: de Ralph Lauren luxemerken (exclusief interieur) onder leiding van president Valerie Hermann, Polo, Denim & Supply, een groep waar Lauren, Chaps en American Living onder vallen, Ralph Lauren Home en Club Monaco.
Ralph Lauren ontslaat 750 werknemers
In april werd Christopher Peterson aangesteld als president global brands, een positie waar alle presidenten van de zes nieuwe merkgroepen aan zullen rapporteren. Hij verwacht dat het nieuwe model tot een aanzienlijke vermindering van voorraden zal leiden, wat zal resulteren in een beter voorraadbeheer, rendementen en brutomarges, evenals een besparing van de VAA-kosten. Peterson is een voormalig werknemer van Procter & Gamble en heeft bij zijn vorige werkgever in verschillende leidinggevende functies gewerkt. Bij Procter & Gamble was dezelfde organisatiestructuur al van kracht, die nu ook bij Ralph Lauren wordt doorgevoerd.
Peterson hoopt dat het bedrijf met de nieuwe markt een gedreven structuur en verbeterde wereldwijde merkpositie krijgt. Onder de nieuwe structuur zal Jackwyn Nemerov doorgaan als president en COO, waar ze onder andere toezicht zal houden op e-commerce, groothandel, detailhandel en licenties. Zij wordt al lang beschouwd als een expert op het gebied van merchandising en productassortiment.
In het meest recente kwartaal zag Ralph Lauren de nettowinst met 19 procent dalen tot 124 miljoen dollar, tegenover 153 miljoen dollar een jaar geleden. Dat komt neer op 1 dollar en 31 cent per aandeel, terwijl dat een jaar geleden nog 1 dollar en 6 dollarcent was. De netto-omzet steeg met 1 procent tot 1,89 miljard dollar. Vorig jaar was dat nog 1,87 miljard dollar. De twee grootste oorzaken van de dalende aantallen zijn de sterke Amerikaanse dollar en de lage inkomsten uit toeristenaankopen.