Moeizame marktomstandigheden in Hongkong en terroristische aanvallen in Europa speelden de luxesector parten in het derde kwartaal. Het Zwitserse luxeconcern Richemont moest het ook ontgelden, met een omzetdaling van 4 procent naar 2,9 miljard euro. Dankzij de zwakke euro steeg de omzet tegen huidige wisselkoersen met 3 procent.

”Wij verwachten dat het uitdagende retailklimaat ook in het laatste kwartaal tot 31 maart 2016 zal aanhouden,” zei het bedrijf in een persverklaring.

In Europa daalde de omzet met 3 procent ten opzichte van een jaar geleden, terwijl deze in de regio Azië Pacific met 9 procent afnam. Voor Europa betekende dit een extreme daling vergeleken met het eerste halfjaar, toen de omzet nog met 24 procent steeg.

De regio Azië Pacific toont echter lichte tekenen van herstel, met name China. Dat rapporteerde modehuis Burberry ook onlangs. De omzetdaling van het afgelopen kwartaal was niet zo extreem als de daling van 17 procent in het eerste halfjaar dankzij verbetering van de Chinese markt. Alleen Hongkong en Macau blijven achter.

Dalende vraag naar luxe horloges kostte Richemont, eigenaar van horlogemerken Cartier, IWC en Jaeger-Le-Coultre, de nodige omzet, maar dit werd gecompenseerd door behoorlijke vraag naar juwelen. In de overige categorieën deden de merken Chloe, Peter Millar en Montblanc het het beste.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN