• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Richemont reorganiseert: Einde van de Specialist Watchmakers-divisie

Richemont reorganiseert: Einde van de Specialist Watchmakers-divisie

Door Diane Vanderschelden

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Hoofdkantoor Richemont Credits: Richemont

Compagnie Financière Richemont SA ondergaat een ingrijpende interne herstructurering. Onder leiding van CEO Nicolas Bos wordt de divisie Specialist Watchmakers (SWM) opgeheven, wat moet leiden tot strategische veranderingen binnen de horlogemerken van het concern. In het kader van deze herstructurering zal Emmanuel Perrin, momenteel verantwoordelijk voor de distributie van de gespecialiseerde horlogemerken, de leiding van Panerai overnemen en daarmee Jean-Marc Pontroué opvolgen, die na zeven jaar zijn vertrek heeft aangekondigd.

Samenvatting
  • Richemont schaft de Specialist Watchmakers (SWM) Division af, wat leidt tot meer onafhankelijkheid van de afzonderlijke horlogemerken.
  • Emmanuel Perrin neemt de leiding van Panerai over van Jean-Marc Pontroué, die na zeven jaar het bedrijf verlaat.
  • De herstructurering omvat het einde van Perrins omstreden strategie, die gericht was op het verminderen van onafhankelijke verkooppunten.

Het einde van de Specialist Watchmakers divisie

De opheffing van de SWM-divisie, die tot nu toe alle horlogemerken van het concern – met uitzondering van Cartier – coördineerde, markeert een belangrijk keerpunt voor Richemont. Traditioneel verenigde deze eenheid enkele van de meest gerenommeerde horlogemerken, waaronder Vacheron Constantin, Jaeger-LeCoultre, IWC, Panerai en Piaget. Met de benoeming van Nicolas Bos tot CEO in 2024 verloor deze structuur steeds meer invloed. Volgens interne bronnen is het doel van de nieuwe strategie om de individuele horlogemerken meer onafhankelijkheid te geven en tegelijkertijd de distributiekanalen efficiënter te maken.

Zoals het vakblad WWD meldt, verwijzend naar interne bronnen, betekent deze heroriëntatie ook het einde van de onder Perrin ingevoerde, controversiële strategie, die een drastische vermindering van onafhankelijke verkooppunten ten gunste van eigen boutiques voorzag. Deze aanpak stuitte op weerstand bij veel retailers en veranderde de distributiestructuur van de horloges van het concern aanzienlijk.

Perrin is al meer dan twee decennia een centrale figuur binnen de Richemont-groep. In 2017 werd hij lid van het Senior Executive Committee van Richemont en nam hij de verantwoordelijkheid op zich voor de distributie van de gespecialiseerde horlogemerken van het concern. Zijn tijd aan het hoofd van de SWM-divisie werd gekenmerkt door een consequente reductie van onafhankelijke dealers, om de controle over de distributie binnen het concern te versterken.

Met de opheffing van de SWM-divisie geldt Perrin nu als favoriet voor de opvolging van Jean-Marc Pontroué bij Panerai – een merk waarmee hij zeer vertrouwd is. Pontroué heeft na zeven jaar aan het hoofd van het merk zijn vertrek aangekondigd op het carrièrenetwerk LinkedIn. Zijn benoeming in 2018 volgde op de jarenlange leiding van Angelo Bonati.

Onder Pontroué probeerde Panerai zijn imago te moderniseren door sterk in te zetten op duurzame innovaties. Dit omvatte het gebruik van gerecyclede materialen, milieuvriendelijke verpakkingen en een nauwere interactie met de betrokken Paneristi-community. Daarnaast bracht hij collecties op de markt die geïnspireerd waren op het historische DNA van het merk. Ondanks deze initiatieven kon Panerai het succes van de jaren 2000 niet evenaren, meldt brancheportaal SJX.

De herstructurering binnen de horlogetak zal echter verder gaan dan Panerai. Met de opheffing van de SWM-divisie zullen meerdere horlogemerken in de toekomst zelfstandiger opereren, terwijl het concern tegelijkertijd zijn focus op exclusiviteit en luxe verder aanscherpt.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.de. Dit artikel is vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.

Richemont