• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Richemont: veerkrachtige groei in financiële resultaten eerste halfjaar

Richemont: veerkrachtige groei in financiële resultaten eerste halfjaar

In de periode van zes maanden eindigend op 30 september 2025 levert Richemont een veerkrachtige groei, ondanks aanhoudende macro-economische en geopolitieke tegenwind. De groepsomzet bereikt 10,6 miljard euro. Dit is een stijging van 10 procent bij constante wisselkoersen en 5 procent bij actuele wisselkoersen. In het tweede kwartaal is er een sterke versnelling, met een omzetstijging van 14 procent bij constante wisselkoersen.

Voorzitter Johann Rupert zegt dat Richemonts diverse portfolio van Maisons, gedisciplineerde uitvoering en aanhoudende lokale vraag de groep helpen een ‘opmerkelijke topprestatie’ te leveren in een uitdagende omgeving. Hij waarschuwt echter dat de onzekerheid in markten als China en externe kostendruk blijvende wendbaarheid en focus vereisen.

Juwelensegment van Richemont stuwt H1-resultaten

De operationele winst stijgt met zeven procent naar 2,4 miljard euro, of 24 procent bij constante wisselkoersen. Dit wordt ondersteund door een robuust omzetmomentum en gedisciplineerd kostenbeheer. Deze factoren compenseren de druk van ongunstige valutabewegingen, hogere grondstofprijzen – met name goud – en nieuwe Amerikaanse heffingen op luxegoederen. De winst voor de periode springt naar 1,8 miljard euro. Dit weerspiegelt sterke resultaten uit voortgezette activiteiten en het niet opnieuw voorkomen van het verlies van 1,2 miljard euro van vorig jaar, dat verband hield met de desinvestering van YNAP. Richemont sluit de periode af met een netto kaspositie van 6,5 miljard euro.

De juwelenhuizen van de groep – Buccellati, Cartier, Van Cleef & Arpels en Vhernier – blijven de belangrijkste groeimotor. In het eerste halfjaar noteren zij een omzetgroei van 9 procent bij actuele wisselkoersen en 14 procent bij constante wisselkoersen. Dit versnelt naar 17 procent in het tweede kwartaal. De juwelendivisie levert een operationele marge van 32,8 procent en draagt 2,5 miljard euro bij aan de operationele winst, ondanks aanzienlijke kostendruk.

De horlogemakersdivisie toont tekenen van stabilisatie. De omzet daalt in het eerste halfjaar met 6 procent bij actuele wisselkoersen, maar slechts met 2 procent bij constante wisselkoersen. In het tweede kwartaal is er weer sprake van 3 procent groei bij constante wisselkoersen. De omzetprestaties variëren per regio. Er is dubbelcijferige groei in Noord- en Zuid-Amerika, maar de markt in China blijft zwak. De divisie noteert een operationele marge van 3,2 procent.

Stabiele prestaties voor mode en accessoires van Richemont

Richemonts ‘Overige’ bedrijfssegment – dat mode- en accessoirehuizen als Alaïa, Peter Millar en Chloé omvat – rapporteert een nagenoeg stabiele omzet. Deze daalt met 1 procent bij actuele wisselkoersen, maar stijgt met 2 procent bij constante wisselkoersen. In het tweede kwartaal versnelt dit naar een groei van 6 procent. Ready-to-wear levert een dubbelcijferige omzetgroei bij constante wisselkoersen. Het bedrijfssegment noteert echter een operationeel verlies van 42 miljoen euro, voornamelijk veroorzaakt door de mode- en accessoirestak.

Alle regio's noteren in het tweede kwartaal een dubbelcijferige groei bij constante wisselkoersen. China, Hongkong, Macau en Japan keren terug naar groei. Europa, Noord- en Zuid-Amerika en het Midden-Oosten behouden een sterk momentum. De directe verkoop aan klanten blijft dominant en vertegenwoordigt 76 procent van de totale groepsomzet.

Tijdens de jaarlijkse algemene vergadering in september 2025 herverkiezen de aandeelhouders de bestuursleden die voor herbenoeming in aanmerking komen en keuren de benoeming van KPMG SA als nieuwe accountant van de groep goed.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.


OF LOG IN MET
Buccellati
Cartier
Chloé
Richemont
Van Cleef & Arpels