• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Richemont ziet omzet stijgen in Q3

Richemont ziet omzet stijgen in Q3

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

De luxemarkt lijkt aan te trekken. Luxeconcern Richemont boekte in het derde kwartaal van het lopende boekjaar een omzetstijging van 6 procent (+5 procent tegen constante wisselkoers) naar 3,09 miljard euro, met groei in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. De groep overtrof hiermee de verwachtingen van analisten.

De omzetgroei werd gedreven door forse groei van de juwelendivisie in Europa en Noord-Amerika. De omzet in Europa groeide met 2 procent, tegenover een daling van 17 procent in de eerste zes maanden van het boekjaar. Ook forse omzet in lokale markten en en toegenomen omzet uit toerisme in het Verenigd Koninkrijk droegen hieraan bij.

In Noord-Amerika groeide de omzet met 8 procent, deels dankzij de heropening van Cartier in New York.

De omzet steeg in de regio Azië-Pacific met 10 procent, dankzij forse groei in China en Korea, die compenseerde voor de aanhoudende daling in Hongkong en Macau.

In Japan daalde de omzet met een bescheiden 1 procent. De daling had groter kunnen zijn maar werd gesteund door de heropening van de Cartier flagshipstore in Tokyo. De Midden Oosterse en Afrikaanse markten presteerden ‘matig’, aldus Richemont.

De toegenomen vraag naar sieraden leidde tot een omzetstijging van 8 procent in deze divisie. De specialistische horlogemakers zagen de omzet met 2 procent dalen als gevolg van een zwakke omzet in de groothandel (-3 procent). De retailomzet steeg daarentegen met 12 procent, tegenover een daling 5 procent in het eerste halfjaar, mede dankzij de heropening van de Cartier winkels in New York en Tokyo.

Binnen de overige divisies deden de merken Chloé, Montblanc en Peter Millar het bijzonder goed, aldus de groep, zonder specifieke cijfers te noemen.

Richemont verwacht dat de nettowinst dit jaar onder druk zal komen te staan door de eenmalige winst van 639 miljoen euro die vorig jaar als gevolg van de fusie tussen de Net-a-Porter Group en Yoox de winstcijfers aanvulde.

Richemont