'Sale overbodig' voor Joline Jolink

Joline Jolink stopt met uitverkoop, dat schrijft de ontwerpster, een enthousiast gebruiker van social media, zelf op Facebook. "Sommige winkels zijn alweer begonnen, maar wij doen er niet meer aan mee," schrijft ze. "Nooit meer sale! Nooit meer balen dat je nieuwe vest of jurk vlak na aanschaf afgeprijsd wordt. Gewoon weer iets moois kopen, omdat het een toevoeging aan je garderobe is waar je lang plezier van gaat hebben en niet omdat het voor de helft is."

Drie jaar geleden deed Jeanine van Eerd op vergelijkbare wijze een oproep om de sale in ons land te reguleren en vaste uitverkoopperiodes af te spreken. De oproep van de agente raakte een snaar binnen de branche. Op Van Eerds Facebook post kwamen honderden reacties van winkeliers en het interview dat FashionUnited met haar had werd duizenden keren gelezen en gedeeld.

Geen overschot, geen uitverkoop

Joline Jolink gaat een stap verder. Voor haar heeft de uitverkoop helemaal geen functie meer omdat ze naar eigen zeggen geen overschotten heeft. Joline Jolink verkoopt haar damesmode rechtstreeks aan consumenten via een goedlopende webshop en een eigen winkel in Rotterdam. "Onze prijzen zijn het hele jaar fair. Door scherpe productie aantallen en een eigen new-arrivals ritme is er nooit overschot en is sale simpelweg overbodig geworden," schrijft ze. Ook zij krijgt veel bijval, maar nu vooral van consumenten die haar klanten zijn. Jolinks bericht is vanmorgen in vier uur tijd al meer dan tweehonderd keer gelezen en geliked.

Sinds de lancering van haar eigen label gaat Joline Jolink haar eigen weg. Toen zij in 2008 een webshop lanceerde om haar collecties rechtstreeks aan consumenten te verkopen, was dat op z'n zachtst gezegd een onorthodoxe stap. Pas in 2011 opende ze een fysieke winkel, eerst in de negen straatjes in Amsterdam en sinds 2013 in Rotterdam. Nu is die volgorde heel normaal, maar tien jaar geleden niet.

Het heeft goed uitgepakt. Jolink heeft een goedlopend merk en heeft middenin de economische crisis toen het ene na het andere modebedrijf omviel, de omzet en productie op pijl weten te houden en groei geboekt.

Foto: Joline Jolink Facebook

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN