• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Samenwerking Zalando en Karstadt dit kwartaal van start

Samenwerking Zalando en Karstadt dit kwartaal van start

Door Weixin Zha

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Dit kwartaal nog zullen de eerste Karstadt-winkels hun producten via de Duitse online retailer Zalando verkopen. Carsten Keller, Zalando’s Vice President Direct to Consumer, sprak woensdag op het World Retail Congress in Amsterdam over de samenwerking met de Duitse warenhuisketen en coöperatie met retailers in het beautysegment.

De eerste acht warenhuizen van Karstadt in Berlijn worden in het tweede kwartaal aangesloten bij Zalando, zo meldde Keller op het event. Dit houdt in dat kleding, schoenen en accessoires uit de winkels beschikbaar zullen zijn op het platform van de e-commercegigant. Het lange termijn plan is dat alle Karstadt-winkels aan Zalando worden gekoppeld. Keller stelt dat deze samenwerking waarschijnlijk de grootste deal is die Zalando’s ‘connected retail’ programma heeft gesloten.

Voormalige concurrenten werken nu samen

"Het is een geweldige samenwerking tussen twee zeer relevante spelers. Karstadt als fysieke speler aan de ene kant, Duitsland’s grootste warenhuisketen (ontstaan uit een fusie Kaufhof en Karstadt, red.), en Zalando, als de grootste online fashion provider in Duitsland en Europa, aan de andere kant," vertelde Keller in een interview met FashionUnited.DE. “De handel staat meer open voor samenwerking. Het wijst erop dat het retaillandschap meer en meer op grotere platforms leunt. We gaan naar een platformeconomie waar voormalige concurrenten juist de handen ineenslaan.”

Het Berlijnse online platform Zalando werkt momenteel met meer dan duizend fysieke winkels in Duitsland die bestellingen van Zalando klanten uit hun voorraad leveren. Met het connected retail programma kan Zalando zijn klanten meer keuze bieden zonder voorraadkosten en risico's. Winkeliers krijgen een extra verkoopkanaal voor hun goederen.

In de toekomst kunnen ook beautyproducten van detailhandelaren worden geïntegreerd, aldus Keller. Gesprekken daarvoor zijn gaande.

Eerste Nederlandse winkel gekoppeld aan Zalando.nl

Ook zal de samenwerking met stationaire detailhandel (retailers) verder worden geïnternationaliseerd. Zalando maakt bekend dat de eerste Nederlandse winkel zich een paar dagen geleden heeft aangesloten: een Marco O’Polo winkel uit Den Haag. In de komende weken zal de Nederlandse vestiging van het Duitse merk waarschijnlijk de eerste artikelen versturen. Voordat Zalando dit uitbreidt naar andere landen, worden de ervaringen in Nederland geëvalueerd, aldus Keller.

Meer van het World Retail Congress? Lees ook:

Het origineel werd 15 mei gepubliceerd op FashionUnited.de. Vertaling en bewerking Esmee Blaazer.

Foto’s: Zalando connected retail en portret Carsten Keller. Credit: Zalando

Carsten Keller
Galeria Karstadt Kaufhof
Karstadt
World Retail Congress
Zalando
zalando connected retail