Schone Kleren Campagne waarschuwt: 'Laat je niet misleiden door het 'Made In Europe'-label
bezig met laden...
Flauwvallen van de hitte, werkweken van zestig, soms zelf honderd uur per week en intimidatie op de werkvloer, de Schone Kleren Campagne waarschuwt: ook in Europa is er sprake van uitbuiting in de textielindustrie. ‘Laat je niet misleiden door het Made in Europe-logo.’
Door middel van de publicatie ‘De Mythe van Made in Europe’ wil de non-profit organisatie laten zien dat slechte arbeidsomstandigheden zich ook dichtbij huis afspelen. Europese kledingarbeiders leven ondanks de vele uren werken vaak onder de armoedegrens. Bijna iedereen is in de veronderstelling dat wanneer er een ‘Made in Europe’-label in het kledingstuk is genaaid, dat er een fatsoenlijk loon is betaald voor het kledingstuk en dat de kleding gemaakt is in een veilige fabriek. Dit is niet het geval, is te lezen op de website van schonekleren.nl. Volgens de site zijn met name in Kroatië, Roemenië en Oekraïne zijn de werkomstandigheden van kledingarbeiders slecht.
In veel van de Oost-Europese landen ligt het wettelijk minimumloon onder de armoedegrens. Soms krijgen mensen niet eens het wettelijk minimumloon uitbetaald. Dat de verkoopprijs van merken hoog is, zegt niets over de hoogte van het loon van arbeiders.
Oost-Europa neemt in de wereldwijde kledingindustrie een strategische positie in. Door de korte afstand naar de andere Europese landen, worden hier kleinere bestellingen en bestellingen met een kortere levertijd geplaatst. Ook Nederlandse merken zijn actief in deze regio. Een aantal daarvan geeft informatie over de landen waar zij produceert, zoals WE, Expresso en Claudia Strater en Suit Supply.
“Als consument kun je nu nauwelijks een bewuste keuze maken. Het is te ingewikkeld. Weinig kledingmerken zijn eerlijk over waar zij hun kleding laten maken en onder welke omstandigheden. Dat een aantal bedrijven deze stap wél zet is heel erg goed. Als merken niet eens willen melden in welke landen zij kleding laten maken, laat staan in welke fabrieken, dan vraag je je toch af wat ze te verbergen hebben.”
Voor het verzamelen van informatie over productielocaties van kledingmerken is Schone Kleren Campagne afhankelijk van beschikbare informatie. Deze informatie wordt niet of maar deels door modebedrijven openbaar gemaakt. Schone Kleren Campagne roept daarom consumenten op om druk uit te blijven oefenen op modemerken over hoe er geproduceerd wordt en met wie zij produceren. Dit kan via de hashtag #madeineurope.
De publicatie geeft een overzicht van de kledingindustrie in Oost-Europa en een korte samenvatting van twaalf landen: Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Kroatië, Georgië, Hongarije, Macedonië, Moldavië, Oekraïne, Polen, Roemenië, Servië en Slowakije. In totaal werken naar schatting zo’n 1,5 miljoen arbeidsters in deze twaalf landen.
Beeld: Schone Kleren Campagne