• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Sectorprognose: kijk uit voor verschraling van de winkelstraat

Sectorprognose: kijk uit voor verschraling van de winkelstraat

ABN Amro publiceert vandaag zijn nieuwe Sectorprognoses 2026-2027. De retail herstelt zich licht, maar kampt ook met nieuwe uitdagingen.

Verschraling

De vooruitzichten voor de retail zijn wisselend. Enerzijds laat de sector volgens ABN Amro een voorzichtig herstel zien. Voor 2026 en 2027 verwacht ABN Amro weer een voorzichtige groei van de consumptie van respectievelijk 1 procent en 1,2 procent. Het herstel van de binnenlandse vraag wordt gedragen door een stijgende koopkracht en een verbeterd consumentenvertrouwen. Ook het sentiment rondom grotere aankopen verbetert licht.

Achter deze cijfers gaat echter een grote mate van onzekerheid schuil. Mode- en kledingzaken kampen al jaren met stijgende kosten, krapte op de arbeidsmarkt en de noodzaak tot voortdurende investeringen in digitalisering en online verkoop. Tegelijkertijd blijft de consument op zijn hoede: er is meer aandacht voor kwaliteit en duurzaamheid, maar prijsgevoeligheid blijft dominant. Dat zet de markt structureel onder druk.

Specialisme in de knel

De financiële situatie heeft weer zijn weerslag op overnames - een van de grote thema’s waar ABN Amro onderzoek naar deed. Met name kleine winkels met een lage winstgevendheid zullen met moeite financiering kunnen aantrekken, waarschuwt ABN Amro.

Het gevolg is dat ondernemers vaker geneigd zullen zijn hun winkel te sluiten wanneer die opvolger niet komt. ABN Amro vreest voor de gevolgen voor de lokale winkelstraat: een verschraling van het aanbod en het verdwijnen van specialistische kennis, zoals vakmanschap, stoffenkennis en nichecollecties.

Advies voor de winkelier

Om concurrerend te blijven naast de dominante onlineplatforms als Bol, Amazon en “ultra goedkope platforms” als Shein en Temu, adviseert ABN Amro met klem om in te zetten in schaalvoordelen en innovatie. Detailhandelaren moeten investeren in digitalisering en kunstmatige intelligentie om efficiënter te werken en beter inzicht te krijgen in klantgedrag. Deze investeringsbehoefte zou vooral druk leggen op kleinere ondernemingen, die in toenemende mate kiezen voor aansluiting bij franchiseformules of worden overgenomen door grotere ketens.

Investeren in digitalisering, omnichannel-strategie en data-analyse wordt ook genoemd als essentieel voor retailondernemers om relevant te blijven in een markt waarin technologie steeds meer het verschil maakt.


OF LOG IN MET
2026
ABN Amro
Retail