SMCP overweegt beursgang
bezig met laden...
SMCP overweegt een beursnotering op Euronext Paris. Het moederbedrijf van Sandro, Maje en Claudie Pierlot overweegt de beursgang voor het realiseren van verdere internationale groei en zichtbaarheid. Dat heeft de Franse modegroep, dat in handen is van de Chinese investeerder Shandong Ruyi, middels een persbericht bekendgemaakt.
In de statement benadrukt Shandong Ruyi dat zij zich blijft inzetten voor de continue ontwikkeling van SMCP. De Chinese investeerder “deelt de sterke mening dat een publieke notering de wereldwijde ontwikkeling en zichtbaarheid zou ondersteunen." De potentiële beursgang past volgens de Chinese groep ook bij SCMP's hogere doelen “de reis naar winstgevende groei en wereldwijde verspreiding van het Parijse chique stijl", aldus de verklaring.
SMCP mogelijk naar de beurs voor verdere groei
De mogelijke beursintroductie komt na goede bedrijfsresultaten. De verkoop van SMCP is in de afgelopen drie jaar bijna verdubbeld. In 2016 groeide de omzet van de groep met ‘het record percentage’ van 16,4 procent naar 786 miljoen euro. Het EBITDA kwam uit op 130 miljoen euro. Vooral buiten het thuisland werd grote groei gerealiseerd: in 2016 was 54 procent van de omzet afkomstig uit andere landen dan Frankrijk. De grootste groei werd gerealiseerd in de Aziatisch-Pacifische regio, plus 45 procent. De landen in de Aziatisch-Pacifische regio genereerden in 2016 14 procent van de totale omzet.
Ook e-commerce groeide behoorlijk in 2016. De omzet uit online verkoop steeg met 80 procent en maakt hierdoor 10 procent uit van de totale verkoop.
Waar in 2016 werd gewerkt aan het uitbreiden van Sandro, Maje en Claudie Pierlot als lifestyle merken door middel van expansie van accessoires, ligt de focus voor 2017 bij verdere wereldwijde expansie. Dat liet SMCP bij de onthulling van de jaarcijfers in maart al weten. Daniel Lalonde, CEO van de groep, zei toen: "We zijn toegewijd aan onze missie om Parisian chic wereldwijd te verspreiden, dankzij onze toegankelijke collectie van hoge kwaliteit en volledig on-trend. Dit jaar bevestigen de resultaten opnieuw de kracht van ons unieke business-model samen met de flexibiliteit en talent van onze teams. In 2017 versterken we onze positie onder de wereldwijde leiders in de toegankelijke luxe-industrie.
SMCP overweegt het aanbieden van een minderheidsaandeel bij Euronext Paris. Shandong Ruyi wil het meerderheidsbelang in de groep behouden.
Over SMCP
SMCP, het Franse moederbedrijf van de modemerken Sandro, Maje en Claudie Pierlot, is sinds oktober 2016 in handen van Chinese groep Shandong Ruyi.
Sandro en Maje werden in respectievelijk 1984 en 1998 opgericht door Evelyne Chétrite en Judith Milgrom. In 2007 voegden Frédéric Biousse en Elie Kouby zich erbij om de groei van de merken de ondersteunen. Twee jaar later werd Claudie Pierlot opgericht en werd de group SMCP gevormd. De modegroep ontving een kapitaalinjectie van Florac en L Capital, het investeringsfonds van LVMH die 65 procent van de groep in handen had totdat dit werd verkocht aan KKR.
SMCP heeft op dit moment meer dan 1200 verkooppunten in 36 landen wereldwijd en 4450 werknemers. De oprichters van de groep en KKR hebben beiden nog een minderheidsbelang in de modegroep.
Foto’s: SMCP website