Sports Direct doet Dunlop van de hand
bezig met laden...
Het Britse Sports Direct verkoopt golf- en tennismerk Dunlop aan de Japanse Sumitomo Rubber Industries voor 137,5 miljoen dollar (132 miljoen euro). De sportgroep beschikt niet over ‘de bandbreedte’ om internationale merken als Dunlop te ontwikkelen en aan te sturen, aldus Sports Direct.
De verkoop van Dunlop zou onderdeel uitmaken van de strategie van Sports Direct om zich meer te richten op zijn Britse activiteiten. In plaats van eigenaar te zijn van de rechten op merken van derden, wil Mike Ashley, eigenaar van Sports Direct, relaties met deze merken ontwikkelen en hen in zijn winkels vertegenwoordigen. Uiteindelijk wil hij van Sports Direct de ‘Selfridges van de sportretail’ maken.
Ashley kocht Dunlop, toen nog Dunlop Slazenger, in 2004 voor 40 miljoen pond. Met de verkoop aan Sumitomo komt het Britse bedrijf, dat in 1889 werd opgericht, voor het eerst in buitenlandse handen. Sumitomo heeft de rechten op Dunlop in Japan, Korea en Japan als in handen en deelt de Amerikaanse rechten met Sports Direct.
Dunlop is goed voor een jaaromzet van 42,6 miljoen pond, en boekte vorig jaar een winst van 4 miljoen pond.