• Home
  • Nieuws
  • Business
  • SS24 in Parijs: Gedefinieerd door Aziatisch talent, veranderende strategieën en de naderende Olympische Spelen

SS24 in Parijs: Gedefinieerd door Aziatisch talent, veranderende strategieën en de naderende Olympische Spelen

Door Florence Julienne

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Paris Fashion Week, September 2023. Empty Behavior Credits: F. Julienne

Parijs - Het Parijse modeseizoen ging door met de hernieuwde activiteit die het al in juni had gezien, met een indrukwekkend aantal creatieve voorstellen voor lente/zomer 2024, en benadrukte de kracht van celebrity business en de terugkeer van Aziatisch talent, met name uit China, waar organisaties graag bruggen willen slaan naar de Europese markt. Terwijl de officiële PFW-kalender 108 merken omvatte, van 28 september tot 4 oktober, presenteerden in totaal ongeveer 1.080 andere merken zich in showrooms, op beurzen en in privé georganiseerde shows. Dit bevestigde de status van Parijs als internationale hoofdstad van de modewereld.

Paris Fashion Week SS24 Credits: F. Julienne

Desondanks zijn de veelgevraagde modeshows in Parijs relatief ontoegankelijk geworden voor bepaalde professionals uit de branche. Na de journalisten was het nu de beurt aan de inkopers om te worden verbannen naar de tweede of zelfs derde rij, ten gunste van beroemdheden of influencers. Het is een strategie die perfect past bij het idee dat "beroemdheden het nieuwe zakendoen zijn", een concept waar we in dit stuk later nog op terug zullen komen.

Een andere marketingfactor voor de SS24-collecties was de komst van bekende ontwerpers naar grote modehuizen. Zo zorgde de komst van Louise Trotter bij Carven, na de low-profile golf van voorgaande seizoenen, voor opschudding onder kopers.

Maar hoewel er veel gepraat werd, komt het modeweekseizoen nog steeds te laat. Chaco Abou-Jaoude, manager van de showroom van Romeo meldt: "De periodes juni en januari [normaal gesproken gereserveerd voor prêt-à-portercollecties voor mannen] zijn veel dynamischer door de presentatie van de pre-collecties.Veel kopers betreuren het dat ze niet twee keer in hetzelfde seizoen kunnen komen, vanwege de gestegen prijzen (vervoer, accommodatie, enz.)."

Paris Fashion Week SS24. Showroom Likewise Credits: F. Julienne

Paris Fashion Week verwelkomt de terugkeer van Aziatisch talent

Dit gevoel werd gedeeld door Cindy Gout, medeoprichter van de Likewise showroom, die zei: "Bijna 80 procent van de aankopen wordt gedaan tijdens de pre-collecties, in juni. Aziatische kopers blijven niet zo lang vanwege de reiskosten. De wereldmarkt is ingewikkeld.”

LikeWise werd een jaar geleden opgericht en speelt in op de toegenomen vraag naar opkomende ontwerpers, zoals 8on8 uit China en de Belgische ontwerper Yomi, of meer gevestigde namen, zoals Germanier en Valentine Gauthier. "Azië [voornamelijk de landen Zuid-Korea, Japan en China] is de nummer één markt voor luxegoederen," voegt Gout toe. "Japanse kopers komen terug naar Parijs. Ze breken met hun conservatisme uit het Covid-tijdperk en zijn weer op zoek naar creatieve, baanbrekende producten. Ze werken veel met inkoopkantoren in Parijs, maar twee of drie van de inkopers komen de nieuwe collecties bekijken."

Paris Fashion Week SS24. Tranoï Credits: F. Julienne

Chinese organisaties willen meer permanente Europese vestigingen

Het waren vooral Chinese ontwerpers die dit seizoen echt een statement maakten, met zowel inkopers als instituten op het programma - of het nu de stad Guangzhou was die zijn eigen mode-incubator leidde of de China Fashion Association, die zes exposanten presenteerde op PFW's partnerbeurs Tranoï. Tijdens een persconferentie vertelde Robin Fang, general manager van Shenzhen Oriental Fashion, een strategisch centrum voor high-end mode, aan FashionUnited dat hij relaties wil opbouwen tussen Frankrijk en China.

Fang merkte op dat hij zich richt op de Europese markt, waar hij het hele jaar door een showroom hoopt te vestigen en tegelijkertijd de deuren van zijn eigen land wil openen om Franse merken te verwelkomen, vooral die merken waarvan hij denkt dat ze commerciële kansen missen door zich tot het Westen te beperken. Volgens Fang wordt de jongere generatie moe van de grote namen in luxe en zijn ze op zoek naar alternatieven.

Een ander opkomend evenement was het Sino-French Fashion and Culture Festival. Het werd georganiseerd in het China Cultural Centre, onder auspiciën van de regering van het land, en bracht merken uit de regio samen, terwijl het ook Theunissen, een jonge Franse ontwerper, de kans gaf om deel te nemen aan een modeshow, een concreet bewijs van de band die aan het ontstaan is tussen de twee naties. De Chinese autoriteiten zijn van plan het festival twee keer per jaar te herhalen tijdens PFW.

Sino-French Fashion and Culture Festival. Credits: F. Julienne

SS24 evolueert naar globale en geconceptualiseerde merken

Een ander fenomeen dat de toon zette voor het seizoen SS24 was het feit dat merken uit hun eigen territorium stapten om te profiteren van een uitgebreider aanbod, zoals te zien was in kenmerken als een uitgebreid assortiment van verschillende items. Deze nieuwe trend in de modemarkt weerspiegelt de evolutie van gespecialiseerde multibrandretail naar conceptwinkels, waar lifestyleproducten naast kledinglijnen liggen.

"Tenzij je een echte stijllijn neerzet, zodat kopers begrijpen wat er wordt aangeboden, is het een riskante strategie", waarschuwde Patricia Lerat, de CEO van Plc Consulting Parijs, die ook een verschuiving had opgemerkt op beurzen. Veel beurzen hebben zichzelf opnieuw gepositioneerd, zowel wat betreft scenografie als hoe ze de huidige trends lezen na de pandemie. "Dit is een teken van veel energie," voegde Lerat eraan toe.

Premiere Classe. Dragon X Universel Credits: F. Julienne

Het is een energie die behouden moet blijven in een tijd waarin veel kopers zich bewust worden van de naderende Olympische Spelen van 2024. Dit in het licht van de eerder genoemde stijgende reiskosten en "de heersende onzekerheid die hand in hand gaat met een terugtrekkende beweging naar conceptuele, gecommercialiseerde labels die weten hoe ze moeten produceren en op tijd leveren," aldus Xavier Latapie en Giulietta Canu, het duo achter Moddity, een gids die een overzicht geeft van veel van de evenementen die plaatsvinden tijdens de modeweek.

En des te meer omdat, in tegenstelling tot wat je zou denken, de temperaturen van eind september, begin oktober 2023 (minimum 24 graden in grote Europese steden) niet in het voordeel van de detailhandel hebben gespeeld. Winkels zijn al begonnen met het integreren van herfst/wintercollecties die door de hitte niet uitverkocht raken, wat een voorbode is van overtollige voorraden.

In deze context is de rol van verkopers moeilijker dan ooit. Vroeger wachtten kopers tot PFW om hun bestellingen te plaatsen. Tegenwoordig komen ze met hun mobiele telefoon, fotograferen de kledingstukken die ze mooi vinden, vragen een lookbook aan en noteren, als ze geïnteresseerd zijn, de aantallen als ze thuiskomen.

Paris Fashion Week. De verlichting bij Louis Vuitton Credits: F. Julienne

"[Kopers hebben het] zo druk dat als ze op onze e-mails reageren, zelfs om nee te zeggen, het een wonder is," zei een agent. "Als het om een bekend luxemerk gaat, zijn bestellingen binnen twee dagen afgehandeld, maar voor een minder bekend label dat de productie moet opstarten, kunnen de onderhandelingen weken duren." Met dit in gedachten rijzen de vragen: hoe zet je de schijnwerpers op jonge ontwerpers die niet op de officiële kalender staan, maar die wel worden beschouwd als de trots van Parijs als modehoofdstad? Hoe geef je ze een vaste plek in het internationale zakenlandschap?

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited FR. Het artikel is vervolgens vertaald naar het Engels en doorvertaald naar het Nederlands.

Buying
Paris Fashion Week
SS24