• Home
  • Nieuws
  • Business
  • State of Fashion 2020: Deze thema’s spelen een grote rol volgend jaar

State of Fashion 2020: Deze thema’s spelen een grote rol volgend jaar

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

2020 komt in razend tempo dichterbij, wat betekent dat meer en meer mensen vooruit gaan kijken. Zoals elk jaar heeft Business of Fashion weer een State of Fashion rapport opgesteld samen met McKinsey. De verwachting is dat de mode industrie weer minder snel zal groeien.

Business of Fashion gaat voor het rapport in gesprek met toonaangevende merken en leiders in de mode industrie. In combinatie van data van McKinsey wordt er een verwachting gemaakt voor het komende mode jaar. State of Fashion 2020 valt meteen maar met de deur in huis, het komende jaar wordt geen makkelijke. “We zien pessimisme in alle geografie en over alle prijspunten. Wat het nog lastiger maakt is het feit dat we weten dat meer schokken zullen volgen, maar we weten alleen niet welke vorm ze aan zullen nemen.” De industrie groeit volgend jaar naar verwachting tussen de 3 en 4 procent, een iets lager groeipercentage dan in 2019.

State of Fashion: ‘2020 wordt niet makkelijk - kansen liggen bij stoutmoedige bedrijven’

De invloed van Azië komt duidelijk naar voren in meerdere punten die het State of Fashion rapport noemt. Zo kijken meer en meer merken naar andere landen in de regio, naast China. China blijkt namelijk een moeilijke markt dan eerst verwacht. Daarbij helpt de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China natuurlijk ook niet. Maar niet alleen China is een focuspunt volgend jaar, producent uit Azië mengen zich meer met de traditionele markt omdat zij producten direct-to-consumer gaan verkopen.

De handelssituatie in China en geheel Azië is ook een van de redenen waarom het belangrijk is voor modebedrijven om diverse plannen en strategieën klaar te hebben. Zoals eerder gezegd is het duidelijk dat 2020 een uitdagend jaar zal worden, maar welke vorm deze uitdagingen aan zullen nemen, is niet duidelijk. Door alvast een plan klaar te hebben liggen voor het geval een no-deal Brexit plaatsvindt, of een andere risico zoals geopolitieke instabiliteit, kan het effect op het bedrijf verminderd worden.

Deze thema’s worden in 2020 belangrijk in de mode industrie

Duurzaamheid verplaatst zich volgend jaar nog meer naar de voorgrond. Dit jaar werd al duidelijk dat de tijd echt begint te dringen wil de mode industrie nog met succes impact maken op klimaatverandering. 2020 is volgens het State of Fashion rapport hét jaar waarin modebedrijven echt actie moeten ondernemen. Daardoor wordt ook meteen verwacht dat de focus op innovatieve materialen, of in ieder geval materialen die conventionele stoffen vervangen, groter wordt.

Naast duurzaamheid is ook inclusiviteit een belangrijk thema. Consumenten verbinden zich graag aan bedrijven die handelen naar waarden waarmee zij zich kunnen identificeren. Inclusiviteit is binnen de maatschappij een steeds groter thema geworden, dus ook modebedrijven zullen hier meer op inspelen. Belangrijk detail is wel dat acties verbonden aan dit thema oprecht moeten zijn, consumenten kijken er zo doorheen.

Dit zijn nog maar enkele van de grote thema’s die het State of Fashion 2020 rapport aanhaalt. Het rapport benadrukt dat het komende jaar uitdagend gaat zijn, maar dat de kansen liggen bij bedrijven die grote stappen durven te nemen.

Altijd up-to-date zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u hier aan voor de FashionUnited nieuwsbrief!

Beeld: Unsplash

2020
Business of Fashion
McKinsey
State of Fashion