• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Stella McCartney geeft eerste milieu-winst- en verliesrekening vrij

Stella McCartney geeft eerste milieu-winst- en verliesrekening vrij

Door Danielle Wightman-Stone

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Britse luxelabel Stella McCartney heeft haar allereerste wereldwijde milieu-winst- en verliesrekening, de Global Environmental Profit and Loss Account (E P&L), met de resultaten over het kalenderjaar 2015 gepubliceerd. Het rapport plaatst een monetaire waarde op de ecologische kosten en baten die het merk heeft gegenereerd door haar directe activiteiten over de gehele supply chain, van inkoop tot productie en verkooppraktijken.

Het designer label, een vegetarisch merk dat bekend staat om de vasthoudendheid om in haar producten nooit gebruik te maken van leer, bont, huiden en veren, heeft de afgelopen drie jaar een milieucontrole uitgevoerd, waarbij het de impact van haar activiteiten op het natuurlijk kapitaal heeft bijgehouden en gemeten. Nu is de eerste keer dat Stella McCartney daarover een rapport publiceert.

Stella McCartney publiceert eerste milieu-winst- en verliesrekening

Stella McCartney is de eerste Kering-dochter die een milieu-winst- en verliesrekening naar buiten brengt. Het rapport laat zien dat het merk in de afgelopen drie jaar een ‘verlies’ van 5,5 miljoen euro heeft geboekt, wat neerkomt op een stijging van 7 procent van de algemene milieu-impact door gebruikte materialen. Volgens het bedrijf is dit het gevolg van de grote financiële groei van het merk. In 2015 boekte Stella McCartney, ondanks de zwakkere resultaten in Groot-Brittannië, de beste financiële resultaten sinds haar oprichting in 2001, met een omzetgroei van dubbele cijfers in haar retailnetwerk en stijgingen in alle productcategorieën.

Ondanks de toename van de algemene impact op het milieu, verminderde het modemerk de gemiddelde ecologische voetafdruk de afgelopen drie jaar met 35 procent per kilogram aan gebruikt materiaal, volgens het bedrijf te danken aan veranderingen in het inkoopproces. In 2013 bedroeg de gemiddelde impact per kilo aan gebruikt materiaal 11,82 euro, in 2014 9,76 euro en in 2015 was het nog 7,69 euro.

”Mode is een industrie die een belangrijke impact op de aarde heeft. Het gaat niet alleen om coole kleding en trends,” zegt Stella McCartney in reactie op de resultaten. “Ikzelf en mijn gehele team dagen onszelf en de industrie iedere dag uit: Wat kunnen we beter doen? Kunnen we verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor wat we doen en wat we maken? Onze droom is om te verbeteren, maar we moeten ergens beginnen om vooruitgang te boeken. Dus dit is het begin van onze reis en zoals je kunt zien zijn we niet perfect, maar iets is beter dan niets,” legt de ontwerpster uit.

Stella McCartney vermindert gemiddelde milieu-impact met 35 procent

Het milieurapport kijkt naar zes belangrijke categorieën van milieu-impact, namelijk de uitstoot van broeikasgassen, luchtvervuiling, watervervuiling, waterverbruik, afvalverwerking en veranderingen in de ecosysteemdiensten die verband houden met een veranderend gebruik van land. Dit betreft alle activiteiten in de supply chain van het luxemerk, van de productie van grondstoffen tot de eigen activiteiten en de verkoop van producten.

Uit het rapport blijkt bovendien dat de supply chain met 90 procent goed was voor de grootste milieu-impact van het bedrijf, met de hoogste concentratie aan invloed tijdens het proces van grondstoffenproductie, namelijk 57 procent. De eigen activiteiten van het label vertegenwoordigen 10 procent van de totale impact.

”In de afgelopen drie jaar hebben we ons sterk ingezet voor het verminderen van de milieu-impact. We zijn niet perfect, maar we zullen deze inspanningen voortzetten,” aldus McCartney. “In aanvulling op het onderzoek naar nieuwe manieren om de effecten te verminderen, zijn we ook begonnen om van het louter minder slecht doen te bewegen naar het meetbaar goed doen.” Om de impact op het milieu te verminderen, is Stella McCartney onlangs overgestapt van maagdelijk kasjmier naar geregenereerd kasjmier, wat volgens het bedrijf bijdraagt aan een impactverlaging van 87 procent. Het label is ook op zoek naar manieren om de effecten van de alternatieven van synthetisch leer op het milieu te verlagen.

”We streven ernaar om onze rekeningen in balans te brengen,” voegt Stella McCartney-CEO Frederick Lukoff, toe. “Onze huidige milieu-winst- en verliesrekening zou het beste kunnen worden omschreven als een rekening van onze ‘verliezen’, aangezien alle activiteiten een negatieve invloed op het milieu hebben. We werken aan projecten en bronnen die bijdragen aan winst en tegelijkertijd goed zijn voor het milieu.”

Oorspronkelijk geschreven door Danielle Wightman-Stone voor FashionUnited UK; voor FashionUnited NL vertaald en bewerkt door Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Stella McCartney Facebook

Kering
Stella McCartney