Sterke internationale prestaties Columbia Sportswear compenseren zwakte in de VS in derde kwartaal 2025
De resultaten van Columbia Sportswear over het derde kwartaal van 2025 tonen een bedrijf dat opereert in een complexe markt, waarbij sterke internationale prestaties de uitdagingen op de Amerikaanse markt deels compenseren. Het bedrijf voert actieve strategische verschuivingen door voor de revitalisering van zijn kernmerk en positionering voor toekomstige groei.
De netto-omzet voor het kwartaal steeg licht met een procent tot 943,4 miljoen dollar en was nagenoeg gelijk bij constante wisselkoersen. Het bedrijfsresultaat liet echter een ander beeld zien, met een aanzienlijke daling van de operationele winst met 40 procent tot 67,4 miljoen dollar. Dit resulteerde in een verwaterde winst per aandeel van 0,95 dollar, een aanzienlijke daling ten opzichte van de 1,56 dollar in dezelfde periode van 2024. Een belangrijke factor voor de winstgevendheid was een afschrijving van 29 miljoen dollar op de merken prAna en Mountain Hardwear. Dit had een negatief effect op de verwaterde winst per aandeel van 0,46 dollar voor de periode eindigend op 30 september 2025.
Revitalisering van kernportfolio en nieuw merkplatform gericht op zwakke punten
Ondanks de algehele winstdaling, vond Columbia Sportswear kracht in zijn internationale activiteiten. “De resultaten van het derde kwartaal weerspiegelen een aanhoudend momentum in onze internationale activiteiten, aangevoerd door een omzetgroei van dubbele cijfers in onze direct-to-consumer markten in Europa,” aldus voorzitter, president en CEO Tim Boyle. Hij benadrukte dat deze sterke internationale prestaties het vermogen van het merk Columbia onderstrepen om aan te slaan bij een jongere, actievere consument, een centraal element van de Accelerate Growth Strategy van het bedrijf.
In de Verenigde Staten, waar het bedrijf kampt met een onderliggende zwakte, richt Columbia zich actief op de revitalisering van zijn kernmerk. Boyle noemde de recente lancering van het nieuwe merkplatform “Engineered for Whatever” een belangrijke mijlpaal, waarbij de eerste reacties ‘overweldigend positief’ zijn. Na de lancering van het platform, dat de sfeer van het merk uit de jaren tachtig en negentig moet doen herleven, wil het bedrijf dit momentum benutten met een reeks onderscheidende activaties en media-investeringen tijdens de belangrijke verkoopperiode rond de feestdagen.
Internationale markten blijven groeimotor
Vooruitkijkend projecteert Columbia Sportswear een gemengd beeld voor de rest van 2025. Het bedrijf verwacht een netto-omzet voor het hele jaar tussen 3,33 en 3,37 miljard dollar, wat neerkomt op een omzetdaling van een procent tot een gelijkblijvend resultaat. De operationele winst wordt verwacht tussen 163 en 185 miljoen dollar, inclusief de eerder genoemde afschrijving van 29 miljoen dollar. De verwaterde winst per aandeel wordt geraamd op 2,55 tot 2,85 dollar.
Voor het vierde kwartaal van 2025 verwacht het bedrijf een netto-omzet van 1,008 tot 1,041 miljard dollar, een daling van acht tot vijf procent vergeleken met de 1,097 miljard dollar in dezelfde periode van 2024. Deze prognose houdt rekening met een impact van 30 tot 40 miljoen dollar door een groter aandeel van de herfstleveringen van 2025 die in het derde kwartaal plaatsvinden, vergeleken met het derde kwartaal van 2024. De operationele marge wordt verwacht tussen 7,2 en 9,1 procent te liggen, lager dan de 12,5 procent in het vierde kwartaal van 2024.
Wat betreft de voorlopige vooruitzichten voor de eerste helft van 2026, verwacht Columbia Sportswear dat de netto groothandelsomzet gelijk blijft tot een lage eencijferige procentuele stijging. Dit is een gevolg van de aanhoudende internationale groei in zowel de directe als de distributiemarkten. Deze groei zal naar verwachting de daling op de Amerikaanse markt deels compenseren.
Dit artikel is tot stand gekomen met behulp van AI.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET