• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Sterke winst voor Asos in FY2016

Sterke winst voor Asos in FY2016

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Asos heeft een goed jaar achter de rug. De e-tailer rapporteerde een winststijging van 37 procent voor belastingen, wat neerkomt op 63,7 miljoen pond (70,8 miljoen euro). Dat heeft Asos bekendgemaakt.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll verder naar beneden voor een korte samenvatting.

De winst voor belasting kwam een stuk hoger uit dan eerder voorspeld was; 62 miljoen pond. Het was vooral te danken aan goede cijfers in thuisland Groot-Brittannië, Europa en de Verenigde Staten. Vorig jaar was de winst voor belasting nog 46,6 miljoen pond. De omzet steeg met 26 procent tot 1,4 miljard pond (1,6 miljard euro), tegenover 1,1 miljard pond vorig jaar. Volgens het bedrijf was de omzetstijging het gevolg van een ‘sterk product’, verbeteringen in de bezorging en verdere prijsinvesteringen op verschillende markten.

“Ik ben blij met de vooruitgang in de business. De kracht van deze resultaten reflecteren onze niet aflatende focus op het leveren van een goede klantervaring, ondersteund door de rigoureuze uitvoering van onze investeringen. We blijven ons richten op onze groeikansen, dus we versnellen onze investeringen in zowel logistiek als technologie. Het tempo wordt voortgezet in het nieuwe boekjaar, waar we met vertrouwen naar uitkijken,” zegt CEO Nick Beighton in een reactie.

Asos boekt omzetstijging van 26 procent in FY2016

De omzet groeide met 27 procent in thuisland Groot-Brittannië en met 25 procent op de internationale markten. In Europa stegen de detailhandelsverkopen met 28 procent, mede dankzij prijsinvesteringen, de introductie van next day delivery en gratis retourneren in de EU. De detailhandel in de Verenigde Staten steeg met 50 procent (40 procent in constante valuta). Dat was te danken aan besparingen die opnieuw werden geïnvesteerd om de prijspositie te verbeteren, evenals uitbreiding van het aanbod door middel van lokaal relevante merken, evenals het verkorten van de standaard bezorgtijd van 6 naar 4 dagen. In overige regio’s steeg de omzet met 9 procent. Vooral in Rusland en Australië werden goede resultaten geboekt.

Asos zag in boekjaar 2016 het aantal bezoekers met 22 procent stijgen; in totaal kwamen er maar liefst 1,3 miljard bezoekers naar de webshop. Het aantal actieve klanten nam flink toe met 25 procent tot 12,4 miljoen. In 2016 kochten ze vaker en meer dan een jaar geleden; het aantal orders steeg met 30 procent en de waarde per winkelmandje steeg met 3 procent. Gemiddeld rekent een klant nu 70,84 pond per order af en zitten er 2,82 producten in het winkelmandje. Afgelopen jaar verwerkte Asos zo’n 38,3 miljoen orders.

De retailmarge daalde met 30 punten tot 48,5 procent, als gevolg van prijsinvesteringen in de Verenigde Staten, Europa en de Rest van de Wereld. De bruto winstmarge daalde met 10 punten tot 50 procent. De winst voor belastingen kwam uit op 32,7 miljoen pond (36,3 miljoen euro), na bijzondere posten en beëindigde bedrijfsactiviteiten. Een jaar geleden was dat nog 47,5 miljoen pond.

Asos wil het groeitempo blijven voortzetten in het nieuwe jaar en verwacht een omzetgroei van tussen de 20 en 25 procent. De marges zullen, mede door investeringen in product, prijs en propositie, gelijk blijven. De e-tailer is van plan om de investeringen op te voeren met een bedrag van tussen de 120 miljoen en 140 miljoen pond, om de klantervaring nog onderscheidender te maken en de infrastructuur aan te laten sluiten op de groei.

Samenvatting

Winst

63,7 miljoen pond
Omzet 1,4 miljard pond

Traffic

1,3 miljard bezoekers
  • De omzet groeide met 27 procent in thuisland Groot-Brittannië en met 25 procent op de internationale markten
  • De bruto winstmarge daalde met 10 punten tot 50 procent

Beeld: Asos

Asos