• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Stichting UPV Textiel start landelijke campagne ‘Niet dumpen, wél droppen’

Stichting UPV Textiel start landelijke campagne ‘Niet dumpen, wél droppen’

Stichting UPV Textiel lanceert als sturende producentenorganisatie in de wet Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) de landelijke bewustwordingscampagne ‘Niet dumpen, wél droppen’ over het belang van gescheiden textielinzameling. Zo valt te lezen in een persbericht.

Jaarlijks verdwijnt meer dan de helft van het afgedankte textiel in het restafval, waardoor waardevolle grondstoffen verloren gaan. Met de campagne roept de stichting consumenten op om al hun textiel - ook als is het kapot of versleten - in te leveren bij een textielbak, kringloopwinkel of ander inleverpunt en het juist níét bij het restafval te gooien.

Om het luchtig te houden verzon de stichting een karikatuur die de campagne beter uit kan leggen aan het grote publiek: Texxie. Als een soort verduurzamingsvriend lacht hij consumenten toe in al het marketingmateriaal, zoals de posters, die straks door heel het land komen te hangen.

De meerjarige campagne loopt tot eind 2028 en is onderdeel van de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) Textiel, die producenten en importeurs verplicht om meer textiel in te zamelen, te hergebruiken (onder meer via tweedehandsverkoop) en te recyclen. Sinds 1 januari 2025 gaat het om minimaal 50 procent van het op de markt gebrachte textiel; dit aandeel stijgt naar 75 procent in 2030. Consumenten spelen een cruciale rol in het behalen van de doelstellingen, door gebruikt textiel juist te deponeren.

Campagne beeld van ‘Niet dumpen, wél droppen’ Credits: Stichting UPV Textiel

OF LOG IN MET
Circulariteit
Recycling
Stichting UPV Textiel
UPV