Suitable breidt uit naar België
bezig met laden...
De Nederlandse herenmoderetailer Suitable gaat de grens over; volgend jaar opent de retailer een winkel in Antwerpen. Dat heeft oprichter Raoul van Dun aan Retailnews laten weten.
België is volgens de oprichter ‘de ideale springplank om te testen of het concept in het buitenland aanslaat’. Toch ziet hij wel verschillen tussen Nederland en België. "Alleen al de taal is een interessant verschil met Nederland,” zegt Van Dun tegen Retailnews. “Als Belgen het hebben over een vest, gaat het in Nederland toch echt over een blazertje.” Daarom is er een online marketingbureau ingezet om de lancering in goede banen te leiden.
Suitable breidt zowel nationaal als internationaal uit
In Nederland staan er ook nieuwe filialen gepland; zo wordt er medio september een nieuwe winkel in Oisterwijk geopend, dat is inmiddels al de twaalfde winkel van de keten. Oisterwijk is qua locatie anders dan de andere verkooppunten; dunnerbevolkt gebied. De nieuwe vestiging is een test voor Van Dun, om te zien of zijn concept aanslaat in een kleinere gemeente met een concentratie van zijn doelgroepen. “En hier zijn geen Zara’s of Massimo Dutti’s.” Volgens de oprichter is zo’n locatie het ‘winkelgebied van de toekomst’; steden met een kenmerkende historie, toerisme en goede horecavoorzieningen. “Een winkelgebied van de toekomst is over honderd jaar nog net zo aantrekkelijk als nu,” vertelt hij aan Retailwatching.
Tevens staat de hoofdstad op de agenda, daar moet een tweede Amsterdamse vestiging komen. In de nieuwe Amsterdamse vestiging komt een ander concept dan in de andere winkels. “Het wordt conceptstore-achtig. Deze winkel komt daarnaast niet in de geijkte winkelstraten.” Maar het zal nog wel even duren voordat de nieuwe Amsterdamse winkel geopend wordt, want ‘het pand is nog niet eens voorhanden.”
Suitable heeft nieuwe omnichannelplannen
Tevens werkt de retailer aan een intensievere omnichannelstrategie. Zo doet de keten nu een pilot met klanten, die gepersonaliseerde mails krijgen. De volledige lancering van de nieuwe strategie staat voor het einde van het jaar gepland. “De volgende stappen zijn het personaliseren van kleur, maat en pasvorm,” droomt Van Dun.
Het gaat Van Dun niet om het groeien zelf, zegt hij in het interview met Retailwatching. “Ik ga niet zeggen dat ik bijvoorbeeld twintig winkels wil hebben. Het gaat mij erom dat Suitable financieel gezond groeit en een substantieel marktaandeel verkrijgt.” Gelukkig redt Suitable het nu prima op eigen kracht. De omzet stijgt jaarlijks met 20 procent. En hoewel het jaar 2015 nog maar halverwege is, staat de omzetteller nu al op een stijging van 40 procent. Vooral de online verkoop doet het goed. Volgens de oprichter gaat de verhouding online versus fysieke verkoop naar 50/50, waarbij online op den duur de overhand krijgt.
Het bedrijf dat later Suitable werd begon in 1996 op een studentenkamer in Maastricht, onder de naam ‘Berdy Fashion’. In 1999 en 2001 kwamen daar twee filialen bij, onder de naam 'Peanuts'. Bij de opening van het derde filiaal in Leiden (2002) werd het merk Suitable als formule en huisstijl geïntroduceerd in Leiden. In de jaren daarna opende Suitable winkels in onder andere Groningen, Den Bosch, Utrecht, Breda, Haarlem, Den Haag en Arnhem. In 2008 kwam daar ook een webshop bij, en vorig jaar opende Suitable Rotterdam haar deuren. Momenteel staat het hoofdkantoor in ‘s-Hertogenbosch, en heeft het bedrijf -met Oisterwijk erbij- twaalf eigen winkels en een webshop. Met deze webshop is Suitable naar eigen zeggen de grootste in online herenmode.