• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Sun Capital: situatie V&D was onhoudbaar

Sun Capital: situatie V&D was onhoudbaar

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|UPDATE

Wie is er schuldig aan de verslechterde financiële situatie van V&D? Het warenhuis wijst naar eigenaar Sun Capital, die op zijn beurt weer zegt ‘geen andere uitweg te vinden’.

Dat Sun Capital de stekker eruit trok, kwam voor V&D als een volledige verrassing. “We dachten dat we nog even tijd hadden. We hadden de toezegging dat we voor de komende twee jaar veilig waren,” zegt V&D-woordvoerder Edwin van Wijk tegen RTL Z.

Sun Capital laat weten dat het de impact van hun stap voor werknemers en families ‘ten zeerste betreurt’. De eigenaar van V&D zag echter geen enkele uitweg door de slechte verkoopcijfers in december. "De aanhoudend verslechterende handel in de decemberperiode heeft erin geresulteerd dat V&D voor 2016 nu financiering nodig heeft van een onhoudbaar niveau,” vertelt een woordvoerder aan RTL Z. In de afgelopen vijf jaar investeerde de Amerikaanse investeringsmaatschappij tientallen miljoenen in de warenhuisketen, waaronder 47 miljoen euro afgelopen zomer, in een poging V&D 'te transformeren in de retailer die wij voor ogen hadden'. Maar in de laatste maanden van het jaar, waarin winkels doorgaans de hoogste omzet halen, waren de resultaten dusdanig dat ‘de uitdaging alleen maar groter werd’, mailt een Sun Capital-woordvoerder aan RTL Z.

De problemen die volgens Sun Capital onhoudbaar waren, zijn volgens Van Wijk te overzien. "Op korte termijn is er een liquiditeitstekort, maar op lange termijn is het verdienmodel kloppend. Maar de financier wil de overbrugging niet leveren,” zegt van Wijk tegen NOS. Uit stukken van V&D, die RTL Z in handen kreeg, blijkt inderdaad dat de decembermaand een slechte maand was voor het warenhuis. In de tweede week van december boekte V&D een omzet van bijna 15 miljoen euro, tegen een omzet van ruim 20 miljoen euro vorige week. Beide resultaten bleven ver achter bij de verwachtingen van V&D.

Advocaat V&D: tot november zag het er goed uit voor V&D

“Doodzonde”, reageert V&D-advocaat Willem Jan van Andel in de NRC. “Tot twee maanden geleden lag alles op koers. In 2016 zou het nieuwe V&D van start gaan.” Hij staat het warenhuis sinds begin dit jaar bij. Volgens hem is het zachte weer de boosdoener geweest. “In november en december moet V&D het hebben van winterjassen en wintertruien, maar door het weer is er nauwelijks winterkleding verkocht de afgelopen twee maanden. Winterkleding móét in november en december verkocht worden, in januari begint de uitverkoop al.” Voor de feestmaanden zag het er nog goed uit voor V&D, licht hij toe. “Tot en met oktober werden de budgetten gehaald. Maar in november en december bleef de omzet erg achter. In de week van Sinterklaas komt bijvoorbeeld normaal ruim 20 miljoen euro binnen, maar nu was dat maar een kleine 15 miljoen. In totaal heeft V&D zo’n 35 miljoen euro gemist in deze laatste 2 maanden. Zo was een groot financieringstekort ontstaan.”

Dat het mis zou gaan, werd voor de top van V&D maandagmiddag al duidelijk. “Toen hadden we een final call met de eigenaar van V&D, Sun Capital. V&D had 40 miljoen euro nodig. Al sinds donderdag waren we elke dag aan het bellen over een oplossing, met mensen van Sun in Amerika. We hebben ook met andere partijen gesproken, zoals de Belastingdienst en verhuurders.” Er was zondag nog contact geweest met Sun, maar maandagmiddag maakte de eigenaar duidelijk dat er geen financiering meer verstrekt zou worden. Van Andel vindt niet dat Sun Capital iets onbehoorlijks heeft gedaan. “Sun heeft in totaal 260 miljoen euro in V&D geïnvesteerd, sinds de overname in 2010. Daar zal waarschijnlijk nog wel iets van terugkomen, maar het overgrote deel zal Sun moeten afschrijven,” aldus de advocaat in De Volkskrant.

Vakbonden verdeelt over aandeel Sun Capital bij problemen V&D

Volgens Niels Suijker van FNV is het Sun Capital die de situatie heeft doen klappen. “Sun was bereid geld in het bedrijf te investeren, mits er kostenbesparingen zouden volgen. Die besparingen zijn er gekomen, vanuit vrijwel iedereen, en het was bovendien bekend dat er tijd nodig was om weer financieel op het rechte pad te komen. Daarom waren er ook garanties gedaan door Sun van eerst twee, en later vier jaar. Het verbaast mij dus ook zeer dat ze een half jaar later toch de stekker uit de onderneming trekken,” zegt hij tegen de Volkskrant. Hij vervolgt: “Sun heeft zich een onbetrouwbare partner getoond.” Hij wijst erop dat de structurele veranderingen al in gang gezet waren. Maar zoals dat nu eenmaal gaat in de modebranche, worden collecties lang van tevoren ingekocht. “Echte veranderingen zouden dus sowieso pas vanaf 2016 zichtbaar worden. Het is gewoon heel raar dat Sun instemt met een kostenbesparing, maar V&D vervolgens niet de tijd geeft ook iets aan de omzetkant te doen. Het kan gewoon geen verrassing zijn dat dat dit jaar nog niet gebeurt.”

CNV-bestuurder Martijn den Heijer gelooft V&D’s verklaring dat het door de ‘Indian Summer’ komt niet. In de Volkskrant zegt hij: “Het personeel heeft een half jaar lang onderhandeld, offers gedaan, er zijn mensen ontslagen omdat het niet anders kon, zei de directie. En dan zijn het een paar graden extra die je de nek omdraaien? Kom op, daar kun je toch geen beleid op maken?” De vakbondsman stelt dat Sun Capital de rekensom van afgelopen zomer moet hebben herzien, en dat de uitkomst ‘blijkbaar niet goed was’.

’Het ontbreekt V&D aan visie’

“De stekker had er eigenlijk in februari al volledig uitgetrokken moeten worden. V&D is niet meer relevant, er komen geen klanten meer,” stelt retaildeskundige Cor Molenaar in een reactie in de Volkskrant. Het ontbreekt V&D aan visie, vindt hij. “Het was meer pappen en nathouden. Het is ze niet gelukt om met een onderscheidend aanbod te komen ten opzichte van Primark, H&M, Wehkamp en Bol.com.” Dat onderschrijft Den Heijer ook. “Blijkbaar slaat de nieuwe strategie niet aan en komen de klanten niet.”

Molenaar bepleit dat het warenhuis het beste met een derde verder kan gaan, zodat aandeelhouders toch nog een deel van hun geld terug krijgen. Hij stelt dat de herstructurering teveel focuste op de kostenbesparing en niet op een vernieuwend concept. “Je moet zorgen dat mensen weer bij je gaan kopen. Daar is te weinig aandacht voor geweest,” zegt hij tegen Retailnews. Volgens merkenstrateeg Paul Moers moet er een partij komen die voor een revolutie van V&D zorgt, in plaats van een evolutie. Hij ziet nog steeds kansen voor warenhuizen in Nederland vertelt hij aan Retailnews, en geeft het succes van de Bijenkorf als voorbeeld. “Die gaat als een trein. Nederland heeft niet een warenhuisprobleem, maar een V&D-probleem.”

Sun Capital
V&D