• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Supergroup boekt sterke omzetgroei in H1

Supergroup boekt sterke omzetgroei in H1

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Supergroup, het moederbedrijf van Superdry, heeft een sterk eerste half jaar achter de rug. De geconsolideerde omzet steeg in de eerste zes maanden met 22,4 procent. Volgens het modebedrijf is de groei te danken aan groei in bestaande retail en de groothandel, evenals de nieuw geplande winkels.

In het tweede kwartaal van fiscaal jaar 2016 boekte het moederbedrijf van Superdry een omzetgroei in de detailhandel van 28,7 procent. De omzet kwam uit op 91,6 miljoen pond (128,1 miljoen euro) tegenover 71,2 miljoen pond een jaar geleden. De retailomzet steeg met 15,5 procent, terwijl de omzet vorig jaar nog daalde met 4,2 procent. De winkeloppervlakte groeide met 22,2 procent.

In de eerste zes maanden van het jaar boekte Supergroup een totale omzet van 254,9 miljoen pond (356,6 miljoen euro), tegenover 208,2 miljoen pond (291,2 miljoen euro) vorig jaar. De detailhandel zag de omzet in het eerste halfjaar met maar liefst 30,9 procent groeien; van 131,6 miljoen pond (184,1 miljoen euro) vorig jaar tot 172,2 miljoen pond (240,7 miljoen euro).

De retailomzet boekte een omzetstijging van 17,2 procent tegenover een daling van 4,1 procent een jaar geleden. De winkeloppervlakte groeide met 21,1 procent. De groothandel bleef goed presteren ondanks de sterke pond tegenover de euro. De omzetgroei van 8 procent was te danken aan de goede omzetresultaten in Noord-Amerika en de verdere groei van kernactiviteiten franchise en groothandel.

In het eerste halfjaar van boekjaar 2016 werden er 14 nieuwe winkels geopend, waarvan 11 buiten het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De nieuwe markten zijn goed voor 14,1 procent omzetgroei op jaarbasis, voor het eerste halfjaar. De detailhandelsverkoop steeg met 21,1 in de eerste zes maanden.

De brutomarge voor het eerste halfjaar zal naar verwachting hoger uitkomen als gevolg van de bijdrage van de detailhandel, die een hogere marge heeft. De verbeterde marges worden echter wel sterk gecompenseerd door de valutaschommelingen.

CEO Euan Sutherland laat in een reactie weten: De Group heeft een positieve eerste helft van het fiscale jaar 2016 geboekt. Om onze visie te ondersteunen en Superdry uit te breiden tot een wereldwijd lifestyle merk, hebben we onze infrastructuur verbeterd en ons assortiment verder ontwikkeld, waaronder dameskleding, Superdry Sport en Superdry Snow. Na de voltooiing van een succesvolle eerste helft is ons bedrijf goed voorbereid op het belangrijke hoogseizoen. We zijn ervan overtuigd dat onze jaarresultaten in lijn zullen zijn met onze verwachtingen, ook wanneer de tweede helft van het jaar misschien iets moeilijker wordt. “Om de uitbreiding kracht bij te zetten is Nick Tatum aangesteld als global director retail, waarmee de retaildivisie en de supply chain onder zijn verantwoordelijkheid vallen.

SuperGroup