• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Ted Baker meldt omzet- en winststijging in 2015

Ted Baker meldt omzet- en winststijging in 2015

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Britse Ted Baker heeft een sterk jaar achter de rug. In boekjaar 2015, dat eindigde op 30 januari 2016, rapporteerde het label een omzetstijging van 17,7 procent (17 procent met wisselkoerscorrecties) tot 456,2 miljoen pond (584,4 miljoen euro). De winst voor belastingen en bijzondere posten steeg met 18,6 procent tot 58,7 miljoen pond en de winst voor belastingen steeg met 20,3 procent.

De detailhandel zag de omzet met 13,5 procent (13,2 procent met wisselkoerscorrecties) stijgen tot 348,4 miljoen pond (446,3 miljoen euro). In thuisland het Verenigd Koninkrijk en Europa steeg de detailhandelsomzet naar 252,2 miljoen pond (323 miljoen euro), wat neerkomt op een stijging van 8,9 procent en 10,7 procent met correcties. In de Verenigde Staten en Canada steeg de detailhandel met 27,3 procent (20,6 procent met wisselkoerscorrecties) tot 80,6 miljoen pond (103,2 miljoen euro).

Ted Baker zag de omzet in e-commerce flink stijgen. De omzet steeg met 45,8 procent (44,7 procent met wisselkoerscorrecties) tot 53,5 miljoen euro. Ook de groothandelsomzet presteerde goed met een stijging van 33,6 procent tot 107,7 miljoen pond (137,9 miljoen euro). Met wisselkoerscorrecties kwam de omzetstijging uit 31,2 procent.

Ted Baker blijft focussen op mondiaal lifestylemerk

“Ik ben blij dat ik opnieuw een jaar van sterke vooruitgang kan melden, nu Ted Baker zich verder ontwikkeld als mondiaal lifestylemerk. We hebben weer zeer goed gehandeld - ondanks de onzekere achtergrond in sommige van onze markten- en dat is een bewijs van de kracht van het merk Ted Baker, evenals onze niet aflatende focus op kwaliteit, design en aandacht voor detail,” zegt oprichter en CEO Ray Kelvin CBE in een persbericht. “We hebben de aanwezigheid van het merk verder ontwikkeld op de internationale markten, waaronder de eerste winkelopeningen in Amsterdam, Azerbeidzjan, Hawaï, Mexico en Qatar. In het komende jaar hebben we nieuwe openingen gepland in onze markten. De groep blijft investeren in zijn team en de infrastructuur om de stabiliteit en groei van Ted Baker op lange termijn te ondersteunen. Dit geldt ook voor de aankoop van onze iconische Central London-basis in the Ugly Brown Building, evenals de investering in een nieuw Europees distributiecentrum in het Verenigd Koninkrijk.”

In 2016 is Ted Baker van plan om een nieuwe winkel in Parijs te openen, verder komen er concessies in Frankrijk, Duitsland en Spanje. Het bedrijf zal blijven investeren in e-commerce, om de klantenervaring te verbeteren en lokale content te bieden aan klanten in Europa. Zo wordt ook de eerste website met lokale taal gelanceerd, namelijk de website in Duitsland.

In de Verenigde Staten richt Ted Baker zich op verdere ontwikkeling. Er is inmiddels een winkel geopend in Seattle en het Britse label is van plan om nog 5 nieuwe vestigingen te openen, waarvan 2 winkel in New York en 1 winkel Calgary, Miami en Ottawa. De winkel in Dallas zal worden verplaats.

Ted Baker is nog steeds bezig om de naamsbekendheid in Azië op te bouwen, In lijn met de ontwikkelingsstrategie heeft het bedrijf een nieuwe winkel in Beijing geopend en worden er nieuwe concessies geopend in China en Japan.

Op dit moment heeft Ted Baker 448 eigen winkels en concessies ter wereld, bestaande uit 185 in het Verenigd Koninkrijk, 93 in Europa, 97 in de VS en Canada, 64 in het Midden-Oosten en Azië en 9 in Australië/Azië. Het merk bied onder meer menswear, womenswear, accessoires, audio, beddengoed, kleding, brillen en schoenen.

Ted Baker