• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Terrorisme kost Galeries Lafayette nodige omzet

Terrorisme kost Galeries Lafayette nodige omzet

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De terroristische aanslagen van vorig jaar in Parijs hebben toerisme naar de Franse hoofdstad flink beperkt. Als gevolg zag Galeries Lafayette de omzet in de eerste helft van het lopende boekjaar met 6 procent dalen, zo meldt WWD.

De omzet bedroeg 1,6 miljard euro, tegenover 1,7 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. Buitenlanders vertegenwoordigen ongeveer de helft van de omzet in de flagshipstore van de warenhuisketen aan de Boulevard Hausmann. De keten telt 56 andere Galeries Lafayette winkels in Frankrijk, en 4 BHV Marais locaties.

”De lokale klanten bleken veerkrachtig te zijn, met een vrij stabiele omzet in Galeries Lafayette en van Franse klanten van Haussmann. Het aantal buitenlandse bezoekers aan de Haussmann locatie daalde echter met ongeveer 15 procent,” vertelde CEO Nicolas Houzé.

Zomer nog moeizamer

”Tijdens de zomer en voor het begin van het schooljaar zagen we een versterking van de negatieve tendens, met een omzetdaling aan internationale klanten van 20 procent. Sinds augustus daalde de omzet aan lokale klanten ook, en dit is nu nog het geval,” aldus Houzé.

De Franse regering probeert toerisme naar het land weer te herstellen met een noodfonds van 10 miljoen euro, een aanzienlijke verhoging ten opzichte van de oorspronkelijk 1,5 miljoen euro. Houzé noemt het een begin, en is ervan overtuigd dat buitenlanders - met name klanten uit Azië - uiteindelijk weer terug zullen keren naar Parijs.

Galeries Lafayette verwacht volgend jaar een omzetgroei van 8 procent

Houzé hanteert, ondanks alle negatieve berichten, een prognose van verdubbelde winst in 2020. Hij zal ook 150 miljoen euro per jaar investeren in de groei van het Galeries Lafayette.

Het bedrijf verwacht vanaf begin volgend jaar een omzetgroei van 8 procent, als de winkel eenmaal op zondag geopend zal zijn. Ook staat het op het punt de flagshipstore grondig te verbouwen en zal het een speciale ruimte openen voor Chinese toeristen.

Volgend jaar begint ook de bouw aan een nieuwe flagshipstore aan de Champs-Elysées, die in 2018 zal worden geopend. De nieuwe winkel zal minder producten en meer digitale diensten bieden, aldus Houzé. Het bedrijf wil zijn online omzet in 2020 verhogen naar 10 procent van de omzet, vergeleken met de verwachting van 2 procent van de totaalomzet in 2016.

Galeries Lafayette is van plan zijn netwerk van outletwinkels uit te breiden van de huidige drie naar tien per eind 2017. Ook wil de groep vóór 2020 vijf buitenlandse locaties openen met lokale partners in China en in het Midden Oosten. Het bedrijf heeft al winkels geopend in Berlijn, Dubai, Jakarta en Beijing, en wil nu ook vestigingen in Doha, Qatar, in Istanbul en in Milaan.

Foto: Galeries Lafayette/Facebook

Galeries Lafayette