• Home
  • Nieuws
  • Business
  • The Woolmark Company ziet boost merinowol dankzij markt voor outdoormode

The Woolmark Company ziet boost merinowol dankzij markt voor outdoormode

Door Weixin Zha

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|INTERVIEW

The Woolmark Company zal niet rusten voor het zijn missie heeft vervuld: het uitbreiden van de populariteit van wol, ondanks dat de prijs van het materiaal dit jaar een recordhoogte bereikte. In de meest recente campagne die het bedrijf deze maand lanceerde promoot het wolproducten uit Australië, waarbij wol wordt geadverteerd als een performance stof: een gebied waarin voor de komende jaren veel groei wordt verwacht.

Stuart McCullough, Managing Director van Woolmark, sprak met FashionUnited over de trends die wolprijzen stuwen, innovaties en hoe Australische wolproducenten hun dieren behandelen.

FashionUnited: Wat waren de afgelopen jaren de belangrijkste trends die de wolmarkt kenmerkten?

Stuart McCullough: “De vraag naar producten van wol is gegroeid, mede dankzij het groeiende aantal consumenten dat een gezonde en duurzame levensstijl ambieert. Dat heeft gezorgd voor de trend om af te stappen van synthetische materialen en juist te kiezen voor natuurlijke materialen zoals wol.”

”Ook de groei van athleisure heeft ervoor gezorgd dat de vraag naar wol onder consumenten over de hele wereld enorm is.”

”China verdient het om hier ook genoemd te worden: recentelijk is het land namelijk een belangrijke afzetmarkt geworden van luxegoederen. Terwijl het land vroeger juist bekend stond als producent, heeft de groei van de middenklasse ervoor gezorgd dat er meer vraag is naar luxeproducten, waaronder kleding van merinowol. Natuurlijke stoffen en kwaliteit zijn de trend voor de nieuwe generatie modebewuste Chinezen - en dat is goed nieuws voor de Australische wolindustrie.”

Hoe zal de wolmarkt zich in de toekomst ontwikkelen?

”De verwachting voor wol, met name Australische merinowol, is erg goed. We verwachten dat het materiaal op de lange termijn geliefd zal blijven onder consumenten dankzij de premium natuurlijke kwaliteiten die het bezit. Naast de markten waarin we heren- en damesmode bieden, zal merinowol ook groeien in de sport- en outdoormarkt. Bekende producten en merken in deze sectoren promoten merinowol nu al als performance materiaal, maar we geloven dat er nog meer te halen valt in deze sectoren - net als in de markt voor athleisure.”

Zal de groei in de wolmarkt stagneren?

”Absoluut niet - we verwachten niet dat de groei zal afnemen.”

De verwachting voor wol:

  • China is de grootste importeur van Australische wol en de sportmarkt zal hier naar verwachting verdubbelen tussen 2015 en 2020, zo blijkt uit een studie van de ‘Rural Bank’. De nationale wolproductie in China zal ook toenemen en zal er naar verwachting voor zorgen dat de prijzen niet extreem zullen stijgen. De gemiddelde prijs bevindt zich nog steeds op recordhoogte, al daalde deze afgelopen week wel volgens een rapport van Australian Wool Innovation Limited

Australië en de Europese Unie zijn op 18 juni 2018 begonnen met onderhandelen over een vrijhandelsakkoord. Wat zal de impact daarvan zijn op Australische wolproducenten?

”De Australische regering en de industrie zijn al een aantal jaar bezig met het verkennen van de opties.”

”Australië is de grootste wolproducent ter wereld, maar liefst een kwart van alle wol ter wereld komt hiervandaan. Lagere tarieven zouden de exportmogelijkheden van Australische wol in Europa verbeteren. Australian Wool Innovation is ook met de regering samen bezig om te kijken naar opties om niet alleen de import van ruwe Australische wol naar Europa te realiseren, maar ook bewerkte wol uit markten als China, India en andere landen, wanneer we er zeker van zijn dat de originele wolvezel uit Australië komt. De focus op regionale en mondiale ketens wordt de focus van de onderhandelingen in de laatste jaren.”

Met welke innovaties zijn jullie bezig?

”Innovaties kunnen op elk moment van het productieproces worden toegepast, waarmee de veelzijdigheid en handigheid van merinowol weer worden bewezen.”

Wool Optim technologie zorgt ervoor dat wol bestand wordt tegen water en wind. Het materiaal wordt gemaakt met een zeer hoge draaddichtheid van kettingdraden, waarbij gebruik wordt gemaakt van merinowol-draden die zijn gerekt tijdens het Optim proces. Wanneer de stof vervolgens een natte finish krijgt, trekken de draden automatisch weer samen. Zo ontstaat dus een structuur die erg compact is. Na het optimaliseren van het spin-, weef- en afwerkproces, zijn de stoffen die op deze manier zijn gemaakt van merinowol water- en winddicht en bovendien kunnen ze ook in de wasmachine zonder enige vorm van chemische behandeling.”

”De laatste innovaties op het gebied van wol hebben geleid tot een toename van wollen schoenen die de natuurlijke kenmerken van het materiaal versterken. Het technische team van The Woolmark Company heeft gewerkt aan schoenen die niet alleen comfortabel zijn en je voet laten ademen, maar ook nog eens vocht afvoeren en geur onderdrukken. In nauwe samenwerking met fabrikanten van breimachines - waaronder Shima Seiki, STOLL en Santoni - heeft The Woolmark Company diverse prototypes gecreëerd waarbij woldraden zo worden gebruikt dat hun natuurlijke voordelen naar voren komen. Zo zorgt de combinatie van 3D-breien en wol er bijvoorbeeld voor dat de hele bovenkant van de schoen zonder knip- en naaiwerk kan worden gemaakt.”

Beweeg de muis over de grafiek om meer te weten te komen.

Er is een trend om meer natuurlijke materialen te gebruiken, maar ook veganisme is in opkomst. Maak je je zorgen over de discussie over mohair?

”De recente controverse die is ontstaan over sommige geitenboerderijen in Zuid-Afrika zou totaal geen impact moeten hebben op merino. The Woolmark Company is in het bezit van Australische wolproducenten die gek zijn op hun schaapskuddes - die dieren definiëren wie zij zijn.”

Hoe zorgen Woolmark en haar leden ervoor dat de kwaliteitsstandaard behouden blijft wanneer het gaat over de behandeling van dieren?

”Australian Wool Innovation (AWI), het moederbedrijf van The Woolmark Company, werkt nauw samen met twee organisaties die worden gezien als leidend op het gebied van dierenwelzijn en gezondheid in Australië: de Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals(RSPCA) (De Koninklijke Vereniging voor de Preventie van Wreedheid jegens Dieren, red.) en de Australian Veterinary Association (AVA) (Australische Vereniging van Dierenartsen, red.).”

”Australische wolproducenten investeren ieder jaar een deel van hun totale omzet in R&D via AWI om zo nieuwe manieren te vinden om voor hun schapen te zorgen en hun leefomgeving te verbeteren. Zo heeft AWI sinds 2005 meer dan 50 miljoen Australische dollar (30,9 miljoen euro) geïnvesteerd in R&D op het vlak van gezondheid en welzijn.”

Woolmark heeft voor dit interview vragen van FashionUnited per mail beantwoord.

Foto’s: Woolmark Company’s ‘’Live & Breathe’’ campagne Stuart McCullough & grafiek via AWI

AWI
merino
The Woolmark Company
wolprijzen
Woolmark