(advertentie)
(advertentie)
Thuiswinkel: Online uitgaven kleding met 29 procent toegenomen

Nederlandse consumenten hebben in de eerste negen maanden 15,7 miljard euro online uitgegeven, zo is te zien in de Thuiswinkel Markt Monitor. Dit houdt in dat de online bestedingen in deze periode ten opzichte van vorig jaar met 14 procent zijn gestegen.

De voornaamste groei tijdens het derde kwartaal. was te zien bij Health & Beauty (57 procent), Food/Nearfood (47 procent) en Home & Garden (47 procent). In de categorie Schoenen & Personal Lifestyle was een bestedingstoename van 36 procent te zien en Kleding zag een groei van 29 procent. Het segment Schoenen & Personal Lifestyle zag de grootste groei in het aantal aankopen, 51 procent. Kledingaankopen werden online 28 procent vaker gedaan in deze periode.

In het derde kwartaal kocht zo’n 80 procent van de Nederlanders, vanaf 15 jaar, producten en diensten online. Dit komt neer op 11,12 miljoen consumenten. Het aantal online aankopen steeg met 21 procent naar 49,7 miljoen dat resulteerde in consumentenbestedingen van 5 miljard in deze periode. ”In de eerste drie kwartalen van 2017 zien we dat online groei flink doorzet. Dit komt door goede resultaten van zowel pure players als fysieke winkels die ook online producten en/of diensten verkopen,” aldus directeur van Thuiswinkel.org, Wijnand Jongen in een persbericht. In totaal werden online ruim 142 miljoen aankopen gedaan in de eerste negen maanden van 2017.

Thuiswinkel: Online uitgaven schoenen groeien met 36 procent

De verwachting voor het gehele jaar komt neer op 22,65 miljard euro. De bestedingen zouden met 14 procent ten opzichte van 2016 stijgen in 2017. In totaal zouden er ruim 201 miljoen online aankopen worden gedaan volgens de Thuiswinkel Markt Monitor. “Vooral aan de productenkant van Q4 verwacht ik een flinke stijging van 15 tot 20 procent,” aldus Jongen. “Vooral omdat consumenten dan hun sinterklaas- en kerstaankopen weer gaan doen. Hierbij spelen uit het buitenland overgewaaide (online)retailfeestdagen als Singles Day en het Black Friday-weekend een steeds grotere rol.” Jongen merkt hierbij op dat de aankopen voor de feestdagen steeds vroeger beginnen vanwege de speciale bovengenoemde retailfeestdagen: “Zo wordt het voor de consumenten wel heel aantrekkelijk om online te kopen.” Jongen vervolgt: “Als je daar het groeiende consumentenvertrouwen in en het gemak van online shoppen bij optelt, dan is het logisch dat de online bestedingen in de aanloop naar de feestdagenperiode weer significant toenemen dit jaar.”

Online aankopen via smartphone laat in het derde kwartaal van alle devices de grootste groei zien. In deze periode nam het percentage van consumenten dat minstens één keer een smartphone heeft gebruikt voor een aankoop met 6 procent toe naar 26 procent. Alsnog maken de aankopen via smartphone maar 8 procent uit van de totale online bestedingen. Aankopen via laptop, dekstop en tablet namen juist licht af met enkele procenten. Online consumenten maken nog het meeste gebruik van een laptop (44 procent), gevolgd door een desktop (31 procent). Wat betreft betalingsmethodes staat iDeal stip op één met 86 procent van de online kopers die minstens één keer gebruik heeft gemaakt van deze betalingswijze. De acceptgiro zag relatief de grootste daling in het derde kwartaal met 2 procent.

Beeld: Pexels