Tod’s boekt omzetstijging in 2015

Ondanks een onrustig politiek en retailklimaat voor luxe, gepaard met aanhoudende zwakte in Hongkong, zag de luxe modegroep Tod’s de voorlopige omzet in 2015 met 7,4 procent stijgen naar 1,04 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen steeg deze met 1,8 procent.

Het Italiaanse bedrijf dankte de groei aan een goed resultaat van alle merken in alle regio’s (op Hongkong na) en in alle distributiekanalen. Vooral het laatste kwartaal van het boekjaar kwam ondanks de terroristische aanslagen in Parijs goed uit de verf met een omzetstijging van 11,4 procent.

Alleen uit de daling van de vergelijkbare omzet met 6 procent bleek het effect van de aanslagen in Parijs. Cinzia Oglio, het hoofd van Investor Relations voor het concern, zei in een interview met analisten dat hoewel de omzet in november daalde, deze zich in de laatste weken van het jaar weer herstelde.

Wereldwijde groei

In de Italiaanse thuismarkt steeg de omzet met 3,7 procent, terwijl deze in de rest van Europa met 12,3 procent groeide, met name dankzij Frankrijk, Duitsland en Engeland. In Noord- en Zuid-Amerika nam de omzet met 21 procent toe. Volgens Oglio is deze markt nog ‘onderontwikkeld’.

In China was de omzet vergelijkbaar met vorig jaar, maar het bedrijf merkte ‘voorzichtige tekenen van herstel op’ op het vaste land. Alleen in Hongkong was hier nog geen sprake van. In de rest van de wereld steeg de omzet met 11,8 procent dankzij uitstekende resultaten in Japan en Korea.

Tod’s boekt omzetstijging in 2015

Ook andere merken zagen hun omzet groeien. Het merk Tod’s rapporteerde een stijging van 5,5 procent, terwijl Hogan met 4,2 procent groeide. Fay boekte een omzetstijging van 3,7 procent, terwijl het Franse schoenenmerk Roger Vivier wederom uitblonk met een groei van 22,9 procent.

De groep verwacht voor 2015 een bruto bedrijfsresultaat (EBITDA) van 200 miljoen, of misschien zelfs meer. De definitieve resultaten worden op 14 maart bekend gemaakt.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN