Tod’s omzet daalt 2,2 procent in eerste 9 maanden

Ongunstige wisselkoersen zijn het luxe modeconcern Tod’s duur komen te staan gedurende de eerste negen maanden van het lopende boekjaar. De groepsomzet daalde met 2,2 procent naar 706 miljoen euro, iets lager dan de 708 miljoen euro die analisten hadden voorspeld. Als merken met een aanzienlijke internationale activiteiten werden Tod’s en Roger Vivier het hardst getroffen. Zonder de effecten van de wisselkoersen meegerekend bedroeg de groepsomzet 722,7 miljoen euro.

Nieuw zakelijk model omarmt innovatie

In een persverklaring meldde topman Diego Della Valle dat de resultaten binnen de verwachtingen vielen en lichtte hij de nieuwe strategie van het bedrijf toe. “We zijn bezig met de levering aan onze winkels van een aantal projecten die enkele maanden geleden gelanceerd werden. Nu zullen de eerste effecten van het nieuwe zakelijk model waarneembaar worden, en zullen voortaan om de twee maanden nieuwe producten in onze winkels belanden.” “De redenering voor de creatie van capsulecollecties of beperkte oplagen was om innovatieve producten te verkrijgen met een sterke creatieve inhoud,” aldus Della Valle. Deze innovatieve producten zijn precies wat de ‘nieuwe consument’ wil, zegt Della Valle. E-commerce groeit hard binnen het bedrijf en zal volgens de topman nog harder kunnen groeien. Volgens hem zal er ook niet bespaard worden op marketing en communicatie campagnes om de snelle groei zo goed mogelijk te ondersteunen.

Europa presteert beter dan andere regio’s

De omzet van het merk Tod’s bedroeg 386,9 miljoen euro tegen een constante wisselkoers, maar tegen een actuele koers eindigde de omzet op 376,3 miljoen euro. Roger Vivier moest ook inleveren op de omzet. Deze steeg met 0,8 procent naar 132,3 miljoen euro (constante wisselkoers), maar leverde tegen een actuele koers 127,4 miljoen euro op, oftewel een daling van 3 procent.

Hogan rapporteerde een omzetstijging van 1,6 procent of 0,9 procent tegen een actuele koers naar 158,2 miljoen euro. Volgens Tod’s realiseerde het merk dubbele groeicijfers in Europa en China, die de aanhoudende zwakte van de Italiaanse thuismarkt meer dan compenseerden. Ondertussen daalde de omzet van Fay met 2,8 procent (actuele koers) naar 43,5 miljoen euro als gevolg van de zwakke thuismarkt waar Fay actief is.

De omzet van schoenen daalde met 2 procent naar 562,2 miljoen euro (actuele koers) terwijl de omzet van lederwaren en accessoires met 3,7 procent afnam naar 96,1 miljoen euro. Ook de kledingomzet daalde met 1,8 procent naar 47,1 miljoen euro.

Van alle regio’s presteerde Europa, met uitzondering van Italië, het beste. De omzet steeg daar licht met 0,8 procent tegen een actuele koers. Noord en Zuid-Amerika zagen de grootste daling van 7,8 procent, gevolgd door Italië (-4,4 procent) en China en omstreken (-1,7 procent) en uiteindelijk de Rest van de Wereld (-0,5 procent).

De vergelijkbare omzet daalde met 2,1 procent in de eerste negen maanden van het jaar. De groep telde aan het einde van de periode 279 eigen winkels en 118 franchisewinkels, vergeleken met 272 eigen winkels en 114 franchisewinkels een jaar geleden.

Beeld: Tod’s/Facebook
 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN