Luxe modegroep Tod’s lijdt onder de effecten van krimpende koopkracht in China, dalende olieprijzen en de dreiging van terrorisme op toerisme. Het Italiaanse bedrijf zag de omzet in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar met 3 procent dalen naar 250 miljoen euro. Dat is lager dan de 262 miljoen euro die Thomson Reuters had verwacht.

De vergelijkbare omzet daalde met 12,4 procent, terwijl het bedrijf aanvankelijk een daling van 6 procent had voorspeld. In China en omgeving kelderde de omzet met 10 procent, terwijl deze in Noord- en Zuid-Amerika met 4,7 procent daalde. In Europa, Italië uitgezonderd, steeg de omzet met een kleine 0,6 procent.

Toch is Tod’s optimistisch over de vooruitzichten voor het lopende boekjaar. CFO Emilio Macellari zei in een conference call met analisten dat het behalen van marktverwachtingen ‘een uitdaging’ zou zijn , maar ’niet onmogelijk’.

Het bedrijf heeft besloten zich opnieuw te concentreren op schoenen en accessoires - de categorie waar het bedrijf ooit mee beroemd werd en die vorig jaar 93 procent van de totaalomzet vertegenwoordigde - en niet te veel aandacht aan mode te besteden. In de afgelopen jaren heeft Tod’s zich geprobeerd te profileren als een luxe modebedrijf, maar dat heeft de winst gedrukt en de waarde van de aandelen doen dalen. Sinds het begin van dit jaar daalden de bedrijfsaandelen met maar liefst 28 procent.

Tod’s is van plan dit jaar nog 10 boetieks te openen. In de eerste vier maanden van het jaar opende het bedrijf al vier nieuwe winkels, maar overweegt ook de sluiting van een klein aantal filialen.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN