• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Tom Tailor wijzigt management en krijgt nieuwe kledinglijn

Tom Tailor wijzigt management en krijgt nieuwe kledinglijn

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Het Duitse Tom Tailor krijgt per 1 april 2015 een nieuwe organisatiestructuur. De raad van bestuur gaat van vier naar drie bestuursleden en er komt een uitbreiding van de tweede managementlaag. Tevens komt er een nieuwe hedendaagse kledinglijn. Dat heeft de Tom Tailor Group bekend gemaakt bij de publicatie van de jaarcijfers.

Met de nieuwe verticale organisatiestructuur wordt het bestuur teruggebracht naar drie leden in plaats van vier. Tevens komt er een tweede managementlaag waar de vicepresidenten van elk afzonderlijk merk van de Tom Tailor Group zitting nemen, en zo gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor alle verkoopkanalen. Op deze manier moet elk merk beter kunnen inspelen op de behoeften van de klant en zullen processen en besluitvormingen verkort worden.

Als gevolg van de reorganisatie zal chief retail officer dr. Marc Schumacher het bestuur op 30 april 2015 verlaten. Hij was sinds 2010 werkzaam in deze functie. Ook Daniel Peterburs zal een andere positie krijgen: de voormalig chief productontwikkeling en procurement officer vertrekt bij de raad van bestuur en zal vicepresident worden van een van de nieuwe merken. Welke dat wordt, is nog niet bekend. De nieuwe raad van bestuur van Tom Tailor Holding AG zal bestaan uit CEO Dieter Holzer, CFO dr. Axel Rebien en een nieuwe COO, die in de komende maanden zal worden benoemd.

Nieuwe management moet concurrentiepositie versterken

De nadruk zal in 2015 liggen op ‘winstgevende groei en de versnelde verticalisatie van het bedrijf’. Door de focus op de individuele merken te leggen wil het bedrijf de concurrentie het hoofd bieden. Tevens wordt de gunstige kapitaalmarkt gebruikt om de schulden te herfinancieren en zo financiële ruimte te creëren op middellange termijn.

"In 2014 hebben we ons gefocust op de belangrijkste gebieden voor toekomstige winstgevende groei van ons bedrijf. Op deze basis willen we verder bouwen. We zijn begonnen met een strategisch plan om verticalisatie van onze Group te versnellen en om het potentieel van onze merken efficiënter te benutten. Daarnaast zullen we onze expansie nog voortvarender doorzetten dan in het voorgaande jaar - natuurlijk met een duidelijke focus op winstgevendheid,” zegt CEO Dieter Holzer van Tom Tailor Holding.

Nieuw merk voor Tom Tailor

In het afgelopen jaar heeft Tom Tailor de focus gelegd op een nieuw imago met een meer internationale uitstraling. “Er is een sterke vraag vanuit de internationale markt naar contemporary mode. Daarom lanceert het bedrijf Tom Tailor Contemporary als individueel merk in het komende jaar,” laat de Tom Tailor Group weten. Naast Tom Tailor en Tom Tailor Contemporary, beheert de Group ook de lijnen Tom Tailor Denim, Tom Tailor Polo Team, Bonita en Bonita Men.

De focus op het merk Bonita heeft in 2014 tot een significante toename in de winst geleid. Het Duitse bedrijf wil de distributie van de merken Tom Tailor en Bonita verder uitrollen in het komende jaar. Er zullen zo’n 100 winkels geopend worden in 2015 (exclusief winkelsluitingen). Daarnaast zal de e-commercetak een ‘sleutelrol’ spelen in het nieuwe fiscale jaar. Ook zullen de groothandelactiviteiten verder worden uitgebreid met 25 nieuwe franchise winkels en 200 tot 250 nieuwe shop-in-shops. Tom Tailor is eveneens bezig op de Indiase markt: het bedrijf heeft een deal gesloten met de Indiase online retailer Jabong, schrijft Sportswearnet. Jabong verkoopt vanaf nu Tom Tailor mode en accessoires, in eerste instantie voor een periode van drie jaar. Jabong.com is een van India's meest toonaangevende online moderetailers en behoort tot de Rocket Internet Group.

Eindelijk weer winst voor Tom Tailor Group

In 2014 steeg de omzet van de Tom Tailor Group tot 932,1 miljoen euro, ten opzichte van 907,2 miljoen euro in 2013. Daarmee is de doelstelling van een omzet tussen de 925 miljoen euro en 935 miljoen euro gerealiseerd. De EBITDA steeg naar 87,2 miljoen euro, ten opzichte van 77,2 miljoen euro vorig jaar. Dat was vooral te danken aan de omzetstijging van het merk Tom Tailor, de goede resultaten van Bonita en de toenemende bruto winstmarge. Voor de groep als geheel steeg de EBITDA-marge van 8,5 procent naar 9,4 procent dit jaar. Vooraf had de Tom Tailor Group een marge van tussen de 9,2 en 9,7 procent afgekondigd. Voor het eerst sinds de overname van het merk Bonita heeft de Tom Tailor Group weer een positief resultaat behaald; de recurrente nettowinst kwam uit op 21,1 miljoen euro ten opzichte van 1,7 miljoen euro in 2013. De gerapporteerde nettowinst bedroeg 10,8 miljoen euro tegenover een verlies van 16,2 miljoen euro vorig jaar.

Voor 2015 verwacht de Tom Tailor Group een gematigde stijging van de omzet en een EBITDA-marge op het niveau van het voorgaande jaar.

Tom Tailor